I shit on bigenerism: a poetic and political analysis of Cordoba's public baths
Keywords:
public bathrooms, gender, artistic interventionAbstract
In this essay I intend to analyze, from an ethnographic perspective, the intervention of four public restrooms during 2018 in two spaces destined to culture in the city of Córdoba. On the one hand, I will describe in a dense way the intervention of the bathrooms of the Centro Cultural España Córdoba (CCEC) located in the downtown area of the city and, on the other hand, the intervention of the bathrooms in Museo de Antropologías-UNC located in the neighborhood Nueva Córdoba. The interventions in the public restrooms were a poetic and political bet to dynamite certain bigeneric and heteronormative conceptions together with two queer architect friends. Bringing this proposal will enable us to understand public restrooms as spaces of social surveillance, where gender, body, class, race and age are made. Following Manuel Delgado's (2013) bet, our intention was (and is) to impregnate theoretical, aesthetic and political postulates to resignify the ways of inhabiting and experiencing the bathrooms in the city of Córdoba.
Downloads
References
Bianciotti, M. C. (2011). Sobre performances y efectos performativos: género, juventud y seducción femenina. Sexualidad, Salud y Sociedad, núm. 8, pp. 63-89. Brasil: CLAM, UERJ. https://doi.org/10.1590/S1984-64872011000300004
Blanco, R. (2021). Masculinidad y universidad: Escenas en baños, afectos intensos, desafíos políticos. Pensamiento Universitario, núm. 20. Buenos Aires: Comité Editorial PU. https://www.pensamientouniversitario.com.ar/index.php/2021/11/05/masculinidad-y-universidad/
Blázquez, G. (2011). Hacer belleza, género, raza y clase en la noche de la ciudad de Córdoba. Astrolabio, Nueva Época, núm. 6, pp. 127-157. Córdoba: CIECS, CONICET, Universidad Nacional de Córdoba. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n6.325
Blázquez, G. (2012). Masculinidades cool. Hacer género y clase en los clubs electrónicos. Estudios, núm. 27, pp. 45-57. Córdoba: CEA, FCS, Universidad Nacional de Córdoba. https://doi.org/10.31050/re.v0i27.3148
Blázquez, G. (2014). ¡Bailaló! Género, raza y erotismo en el cuarteto cordobés. La Plata: Editorial Gorla.
Butler, J. (2007 [1999]). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Cabral, M. (2011, 30 de septiembre). Por qué el asterisco. Página 12. Buenos Aires, Argentina. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/soy/subnotas/2134-192-2011-09-30.html
Delgado, M. (2013). Artivismo y pospolítica. Sobre la estetización de las luchas sociales en contextos urbanos. Quaderns-e, vol. 18, núm. 2, pp. 68-80. Barcelona: Institut Català d'Antropologia. https://raco.cat/index.php/QuadernseICA/article/view/274290
Duchamp, M. (1917). Fountain. https://en.wikipedia.org/wiki/Fountain_(Duchamp)
Foucault, M. (2002 [1975]). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Giménez, P. (2021, 21 de julio). ¿Qué es ser “paqui” y de dónde viene? Filo News. Buenos Aires, Argentina. https://www.filo.news/genero/Que-es-ser-paqui-y-de-donde-viene-20190702-0064.html
Goffman, E. (1989 [1956]). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.
Halberstam, J. (1975). Techno-homo: on bathrooms, butches, and sex with furniture. En: J. Terry y M. Calvert (eds.), Processed lives. Gender and technology in the everyday life. Londres y Nueva York: Routledge.
Kern, L. (2020). Ciudad feminista. La lucha por el espacio en un mundo diseñado por hombres. Buenos Aires: Editorial Godot.
Liarte Tiloca, A. y Peirone, F. (2023). Pelos que importan: un ensayo sobre corporalidades y presentaciones de género en dos estudios etnográficos en la ciudad de Córdoba, Argentina. Question/Cuestión, vol. 3, núm. 75. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. https://doi.org/10.24215/16696581e797
Lorber, J. (1994). Paradoxes of gender. New Haven: Yale University Press.
Lorber, J. (1996). Gender inequality. Feminist theories and politics. Los Angeles: Roxbury Publishing Company.
Meccia, E. (2019). Del Broadway gay a la ciudad gay friendly: ciudad, espacio público, consumos y sociabilidad homosexual y gay en la Ciudad de Buenos Aires. En: M. Di Virgilio y M. Perelman (coords.), Disputas por el espacio urbano. Desigualdades persistentes y territorialidades emergentes (pp. 73-94). Buenos Aires: Biblos.
Overall, C. (2007). Public toilets and the gendered body. En: D. Good (ed.), The public/private dichotomy. Theoretical and practical perspectives. Reino Unido: Ashgate.
Preciado, P. (2000). Manifiesto contrasexual. Barcelona: Anagrama.
Preciado, P. (2009). Basura y género. Mear y cagar femenino y masculino. Parole de Queer. https://paroledequeer.blogspot.com/p/beatriz-preciado.html
Preciado, P. (2014, 8 de junio). Marcos forever. El Estado Mental. Madrid, España. https://elestadomental.com/especiales/cambiar-de-voz/marcos-forever
Sempo, D. y Montano, M. (2013). Baños públicos. La última segregación. Baños públicos moral, género y sexualidad en Uruguay. Uruguay: UDELAR / UNFPA.
Simonetto, P. (2017). Fronteras del deseo. Homosexualidad, sociabilidad y afecto en la ciudad de Buenos Aires (1950-1983). Cadernos Pagu, núm. 49. Campinas: UNICAMP. https://doi.org/10.1590/18094449201700470014
West, C. y Zimmerman, D. (1987). Doing gender. Gender & Society, vol. 1, núm. 2, pp. 125-151. Sage Publications. https://www.jstor.org/stable/189945
Weston, K. (1996). The social construction of gender. Nueva York: Routledge.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra, siempre que: 1) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); 2) no se use para fines comerciales; 3) En caso que se transforme o genere una obra derivada a partir de esta obra, deberá compartise bajo las mismas condiciones establecidas por esta licencia.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) luego de la publicacion del articulo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- El titular del copyright es Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH.