“La esi” as a queer noun. Four displacements through Eve Sedgwick

Authors

Keywords:

ESI, epistemology of the closet, queer negativity

Abstract

In this essay, starting from a series of questions about gayness, closets, children, coming out, adults and education, I explore some possibilities offered by Eve Sedgwick’s reading work in the field of queer studies, to speculate on the status of an eroticism that is resistant to education, as an activator of forms of existence and knowledge that are foreign to the economies of presence and acceptability, to orientations towards optimism and our own reparative illusions. I review the turns towards temporality, anti-relationality, pain and negativity and their possible effects to imagine “esi” as a noun of queerness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Facundo Ternavasio, National University of Entre Ríos

    Licenciado en Comunicación Social con orientación educativa, cultural y científica. Magíster en Comunicación con la tesis Crecer torcido. La esi en el ojo de la loca. Actualmente se encuentra la propuesta de Doctorado en Ciencias Sociales del Programa de Doctorado de las Facultades de Ciencias Económicas, Ciencias de la Educación y Trabajo Social de la Universidad Nacional de Entre Ríos. Desarrolla actividades en el campo de los estudios en educación, comunicación y cultura desde perspectivas teóricas y activista queer/cuir. Cuenta con experiencia en docencia, organización de jornadas, proyectos de investigación y formación docente, especialmente enfocados en ESI y anti-discriminación.

References

Berlant, L. (2020 [2011]). El optimismo cruel. Buenos Aires: Caja Negra.

Caserio, R. L.; Edelman, L.; Halberstam, J.; Muñoz, J. E. y Dean, T. (2006). The antisocial thesis in queer theory. PMLA, vol. 121, núm. 3, pp. 819-828. Reino Unido: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1632/pmla.2006.121.3.819

Fawaz, R. (2019). An open mesh of possibilities. The necessity of Eve Sedgwick in dark times. En: L. Berlant (ed.), Reading Sedgwick (pp. 6-33). Durham y Londres: Duke University Press.

Foucault, M. (1990 [1976]). Historia de la sexualidad. Volumen 1. La voluntad de saber. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Gilbert, J. (2014). Sexuality in school. The limits of education. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Perlongher, N. (2008 [1983]). El sexo de las locas. En: Prosa plebeya. Ensayos 1980-1992 (pp. 29-35). Buenos Aires: Ediciones Colihue.

Sedgwick, E. K. (1987 [1994]). A poem is being written. En: Tendencies (pp. 175-210). Londres: Routledge.

Sedgwick, E. K. (1989 [1994]). How to bring your kids up gay. The war on effeminate boys. En: Tendencies (pp. 151-164). Londres: Routledge.

Sedgwick, E. K. (1990). Epistemology of the closet. Berkeley: University of California Press.

Sedgwick, E. K. (1991 [1994]). Queer and now. En: Tendencies, (pp. 1-22). Londres: Routledge.

Sedgwick, E. K. (2018 [2003]). Tocar la fibra. Afecto, pedagogía, performatividad. Madrid: Alpuerto.

Sheldon, R. (2016). Queer universal. E-flux Journal, núm. 73. Nueva York, Estados Unidos. https://www.e-flux.com/journal/73/60456/queer-universal/

Silin, J. (1999). Teaching as a gay man. Pedagogical resistance or public spectacle? GLQ. A Journal of Lesbian and Gay Studies, vol. 5, núm. 1, pp. 95-106. Durham: Duke University Press. https://doi.org/10.1215/10642684-5-1-95

Stockton, K. B. (2009). The queer child, or growing sideways in the Twentieth Century. Durham y Londres: Duke University Press.

Stockton, K. B. (2016). The queer child now and its paradoxical global effects. GLQ. A Journal of Lesbian and Gay Studies, vol. 22, núm. 4, pp. 505-539. Durham: Duke University Press. https://doi.org/10.1215/10642684-3603186

Ternavasio, F. (2023). Crecer torcido. La ESI en el ojo de la loca. [Tesis de Maestría en Comunicación]. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina.

Downloads

Published

2024-12-26

Issue

Section

Dossie

How to Cite

“La esi” as a queer noun. Four displacements through Eve Sedgwick. (2024). Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, 15. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/47518