Evolution of crime narrative on Ricardo Piglia's literature and literary criticism

Authors

  • Ignacio Davies

Keywords:

Black genre, Latin American Cultural Studies, Ricardo Piglia

Abstract

This article proposes, based on a brief characterization of the contemporary police genre, to investigate the hypothesis of Ricardo Piglia (1941-2017) about the developments of the black story until its paranoid fiction version: resulting from police hybridization-science fiction (Piglia, 1991). This series of categories constitutes one of the key axes around which our author has articulated relevant problematizations for a certain critical tradition of Latin American Cultural Studies: we return in this direction the interdisciplinary instruments provided by Frederick Jameson (1989), to understand the writing as a socially symbolic act, and attending to the historical-social mediations of the Piglian critical-literary production. In this direction, we aspire to understand some of the key readings of Piglia's critical corpus about noir literature, in its link with the global development of a culture of fear (Lotman, 1999) and its anchorage in new social control devices (Deleuze, 1995).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ignacio Davies

    Ignacio Davies es Profesor de Filosofía por la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba. Integrante en formación del proyecto de investigación “Re-pensar el sujeto político desde las heterogeneidades latinoamericanas” (CIFFyH-UNC). Actualmente se encuentra en la etapa final de su tesis de Licenciatura en Filosofía, acerca de algunas posibles mediaciones filosófico-literarias en la obra madura (1980-2017) de Ricardo Piglia, trabajo con el que obtuvo una Beca de Iniciación a la Investigación (EVC-CIN).

References

Amar Sánchez, A. M. (2000). Juegos de seducción y traición. Literatura y cultura de masas. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Baccaro, A. (2013). El cine y sus lenguajes, metodología para la formación. Buenos Aires: Ediciones CK.

Deleuze, G. (1991). Posdata sobre las sociedades de control. En: C. Ferrer (comp.), El lenguaje literario, T. 2. Montevideo: Ed. Nordan.

Feuillet, L. (2011). Dinero y delito: La tradición materialista en la lectura/escritura pigliana del género policial. Córdoba: Alción Editora.

Jameson, F. (1995). La totalidad como conspiración. En: La estética geopolítica, pp- 83-112. Barcelona: Paidós.

-------------- (1989). Documentos de cultura documentos de barbarie. México: Antonio Machado.

Lotman, Y. (1999). Cultura y explosión: lo previsible y lo imprevisible en los procesos de cambio social. Barcelona: Gedisa.

Ludmer, J. (1999). El cuerpo del delito. Un manual. Buenos Aires: Perfil Libros.

Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México: Ed. Gustavo Gili.

Marx, K. (1862). Elogio del crimen - Concepción apologética de la productividad de todas las profesiones. Madrid: Ediciones Sequitur.

Piglia, R. (2005). El último lector. Buenos Aires: Anagrama.

----------- (2002). Lo negro del policial, En El juego de los cautos. Buenos Aires: La Marca Editora.

----------- (2001). Teoría del Complot. En: Revista Placidos Domingos, pp. 4-15. Buenos Aires.

----------- (1996). Plata Quemada. Buenos Aires: Anagrama.

----------- (1995). Incidentes: Delirio y poder con Ricardo Piglia. Entrevista para Canal 7. Disponible en: htps://www.youtube.com/watch?v=N0Qop7EXFTw.

----------- (1990). La ficción paranoica. Seminario de la Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.

----------- (1986). Crítica y ficción. Buenos Aires: Anagrama.

----------- (1980). Respiración Artificial. Buenos Aires: Biblioteca La Nación.

----------- (1974). Mao Tse Tung, práctica estética y lucha de clases. Buenos Aires: Los Libros.

Downloads

Published

2020-07-27

Issue

Section

Academicus

How to Cite

Evolution of crime narrative on Ricardo Piglia’s literature and literary criticism. (2020). Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, 6. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/29623