Writing in the air. Reflections on performance and writing
Keywords:
performance, writing, representationAbstract
This essay aims the complex relationship between writing and performance, problematizing the way in which these practices relate to the ephemeral, the ineffable, and that which disappears. Through the metaphor of "writing in the air" and the exemplification with the works by postgraduate students of a writing workshop on performance studies at the UNC, an attempt is made to account for the operations that unfold in the process of performance writing, and there recognize there not a betrayal of the unrepeatability of the performative act but rather the generation of a "widening" space that feeds on what has happened, so as to prologue other universes through which the sense effects of that first performance event expand. Based on essays by Peggy Phelan and Rebecca Schneidder that problematize this question, we are interested in demonstrating the pertinence of the link between writing and performance as a profitable association that generates expansive territories and multiplies the effects of these two practices that come into relation. Bringing into discussion some of the conceptualizations that underlie this crossroads, our essay leads to the assessment of dialogical potentialities for these two spheres and also suggests some ideas from which this relationship could nourish new genres and formats for research and reflection studies on performances.
Downloads
References
Cortez, C. (2017). Humanizar el alma. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.
Díaz, N. E. (2017). All you need is Love. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.
Martin, R. S. (2017). Abrir la afectación. El momento liminar en la performance art. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.
Phelan, P. (2011 [1993]). Ontología del performance: representación sin reproducción. En: Taylor, D., y Fuentes, M. A. (eds.), Estudios avanzados de performance, pp. 91-121. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University.
Prat Ferrer, J. J. (2007). Las culturas subalternas y el concepto de oratura. En: Revista de Folklore, V. 27 (316), pp. 111-119. En línea en:http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcrr3p6. Consultado en octubre 2018.
Pumilla, F. (2017). Colección particular. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.
Romero Messein, M. V. (2017). Voz y Performance. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.
Schechner, R. (2011 [1985]). Restauración de la conducta. En: Taylor, D., y Fuentes, M. A. (eds.), Estudios avanzados de performance, pp. 31-49. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University.
Schneider, R. (2011 [2001]). El performance permanece. En: Taylor, D., y Fuentes, M. A. (eds.), Estudios avanzados de performance, pp. 215-240. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University.
Scolamieri, B. (2017). Pedí un deseo. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.
Steffolani Ulla, M. V. (2017). Ritual, juego, teatro y performance: procedimientos y estrategias constructivas de un acontecimiento relacional. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.
Torres Kosiba, S. (2017). Estado de Dicha. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.
Videla, M. S. (2017). Sala para estar. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.
Zlauvinen, E. (2017). TERATOLOGÍA. Tratado sobre la monstruosidad femenina. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra, siempre que: 1) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); 2) no se use para fines comerciales; 3) En caso que se transforme o genere una obra derivada a partir de esta obra, deberá compartise bajo las mismas condiciones establecidas por esta licencia.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) luego de la publicacion del articulo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- El titular del copyright es Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH.