Writing in the air. Reflections on performance and writing

Authors

  • Pablo Molina Ahumada Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades / Facultad de Lenguas

Keywords:

performance, writing, representation

Abstract

This essay aims the complex relationship between writing and performance, problematizing the way in which these practices relate to the ephemeral, the ineffable, and that which disappears. Through the metaphor of "writing in the air" and the exemplification with the works by postgraduate students of a writing workshop on performance studies at the UNC, an attempt is made to account for the operations that unfold in the process of performance writing, and there recognize there not a betrayal of the unrepeatability of the performative act but rather the generation of a "widening" space that feeds on what has happened, so as to prologue other universes through which the sense effects of that first performance event expand. Based on essays by Peggy Phelan and Rebecca Schneidder that problematize this question, we are interested in demonstrating the pertinence of the link between writing and performance as a profitable association that generates expansive territories and multiplies the effects of these two practices that come into relation. Bringing into discussion some of the conceptualizations that underlie this crossroads, our essay leads to the assessment of dialogical potentialities for these two spheres and also suggests some ideas from which this relationship could nourish new genres and formats for research and reflection studies on performances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pablo Molina Ahumada, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades / Facultad de Lenguas

    Pablo Molina Ahumada es Doctor en Letras por la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba. Docente-investigador en la Facultad de Filosofía y Humanidades y en la Facultad de Lenguas-UNC. Su campo de investigación comprende el estudio de la cultura digital, con particular atención a los videojuegos como textos complejos de la cultura, su relación con otros lenguajes artísticos, y su abordaje desde los estudios de performance y la semiótica de la cultura.  

References

Cortez, C. (2017). Humanizar el alma. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.

Díaz, N. E. (2017). All you need is Love. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.

Martin, R. S. (2017). Abrir la afectación. El momento liminar en la performance art. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.

Phelan, P. (2011 [1993]). Ontología del performance: representación sin reproducción. En: Taylor, D., y Fuentes, M. A. (eds.), Estudios avanzados de performance, pp. 91-121. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University.

Prat Ferrer, J. J. (2007). Las culturas subalternas y el concepto de oratura. En: Revista de Folklore, V. 27 (316), pp. 111-119. En línea en:http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcrr3p6. Consultado en octubre 2018.

Pumilla, F. (2017). Colección particular. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.

Romero Messein, M. V. (2017). Voz y Performance. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.

Schechner, R. (2011 [1985]). Restauración de la conducta. En: Taylor, D., y Fuentes, M. A. (eds.), Estudios avanzados de performance, pp. 31-49. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University.

Schneider, R. (2011 [2001]). El performance permanece. En: Taylor, D., y Fuentes, M. A. (eds.), Estudios avanzados de performance, pp. 215-240. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University.

Scolamieri, B. (2017). Pedí un deseo. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.

Steffolani Ulla, M. V. (2017). Ritual, juego, teatro y performance: procedimientos y estrategias constructivas de un acontecimiento relacional. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.

Torres Kosiba, S. (2017). Estado de Dicha. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.

Videla, M. S. (2017). Sala para estar. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.

Zlauvinen, E. (2017). TERATOLOGÍA. Tratado sobre la monstruosidad femenina. Trabajo final de Especialización en Estudios de Performance, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, Inédito.

Downloads

Published

2018-12-21

Issue

Section

#Ensayando

How to Cite

Writing in the air. Reflections on performance and writing. (2018). Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, 3. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/22588