"It's a pricelees moment"

A space-time proposal for bibliographical readings at a primary education teachers training college

Authors

  • Lucía Caisso Universidad Nacional de Rafaela

Keywords:

teacher training, identities, reading

Abstract

In this article, I present a pedagogic experience developed as part of a subject of a Primary Education Teachers Training College from the city of Cordoba. This experience proceeded from recognizing the distance between my written and school culture and the ones of my students, from which I started an exploration regarding their life conditions. I registered the multiple everyday activities and responsibilities in which my students were involved and the consistently time constraint they had to read the bibliographical texts of the syllabuses. The recognition of that reality and the contributions of some authors (who reflect on the formation of the readers) led me to propose the creation of a reading space-time within the class. Here are presented the guidelines that regulated this space-time as well as the valuations from the students about it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucía Caisso, Universidad Nacional de Rafaela

Es Profesora en Antropología (UNR), Especialista en Ciencias Sociales (FLACSO) y Doctora en Ciencias de la Educación (UNC). Trabajó como docente de nivel secundario, terciario y universitario en la ciudad de Córdoba. Actualmente se desempeña como investigadora asistente del CONICET y como docente universitaria en la ciudad de Rafaela.

References

Archanco, P. (2011). Clase 18. Sobre la práctica de la lectura en la escuela: supuestos, continuidades y rupturas. Diploma Superior en Lectura, Escritura y Educación. Buenos Aires: FLACSO virtual, Argentina.

Benchimol, K. (2015). La lectura en las clases de Historia: diferentes modalidades y concepciones. Clío & Asociados, 20-21, 97-115. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61549 [consultado en octubre de 2019].

Cámpoli, O., Michati, M. y Gorboff, N. (2004). La formación docente en la República Argentina. Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina. Buenos Aires: UNESCO.

DSLEyE (2019). Presentación al Bloque 5. Apuntes para la tarea cotidiana de enseñar a leer y escribir. Diploma Superior en Lectura, Escritura y Educación. Buenos Aires: FLACSO virtual, Argentina.

Gaspar, M. P. (2011). Clase 21. La lectura y la escritura en el proyecto escolar (o de cómo la lectura y la escritura no son patrimonio de un área). En Diploma Superior en Lectura, Escritura y Educación. Buenos Aires: FLACSO virtual, Argentina.

Kalman, J. (2008). Discusiones conceptuales en el campo de la cultura escrita. Revista Iberoamericana de Educación, 46, 107-134.

Kohan, M. (2015). Entrevista. Disponible en: https://eljineteinsomne2.blogspot.com.ar/2015/03/martin-kohan-quisiera-que-mas-lectores.html [consulta: 25 de julio de 2019].

Larrosa, J. (2005). Clase 1, Bloque 1. Leer (y enseñar a leer) entre las lenguas. Diploma Superior en Lectura, Escritura y Educación. Buenos Aires: FLACSO virtual, Argentina.

Rockwell, E. (2007). Huellas del pasado en las culturas escolares. Revista de Antropología Social, 16, 175-212.

Vaillant, D. (2004). Construcción de la profesión docente en América Latina: tendencias, temas y debates. Santiago de Chile: PREAL.

Viñao Frago, A. (2007). Las innovaciones surgen donde el control es más débil. El Monitor, 14, 27-30.

Estudiante del Profesorado de Educación Primaria leyendo el compendio bibliográfico

Published

2022-11-23

How to Cite

Caisso, L. (2022). "It’s a pricelees moment": A space-time proposal for bibliographical readings at a primary education teachers training college. Educación, formación E investigación, 8(13), 95–106. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/39297