LITERATURE AND ELEMENTARY SCHOOL

AMONG PEDAGOGICAL UTILITARIANISMS, DIDACTIZATION AND SPECIFIC TEACHING

Authors

  • Celeste Medeot Instituto Superior Juan Cinotto

Keywords:

literature, elementary education, teaching, didactics of literature, reading for pleasure

Abstract

How is literature taught in today´s elementary school? Reading literature as a mere school object –taught, therefore, evaluated/graded– or as a sociocultural phenomenon that transcends institutional boundaries? It is possible to reconcile literary education with reading for pleasure? Questions like these mobilized a case study at the elementary level, from an explanatory-interpretive design. Specifically, we deal with the link between literature and teaching in its present state. For it, we propose two assumptions: didacticization and pedagogical utilitarianism of literary works in the school machinery, in the sense of their subordination to non-specific purposes. Authors such as Andruetto (2009), Bombini (2009), Colomer (2001), Díaz Rönner (2007), Leiza y Duarte (2015), among others, provided us with theoretical tools to think about the subject, which is why we consider this study a significant contribution to the teaching of literature.

Author Biography

  • Celeste Medeot, Instituto Superior Juan Cinotto

    Licenciada y profesora en Lengua y Literatura (UNRC). Especialista en Enseñanza de la Escritura y la Literatura (INFoD). Docente del Instituto Superior Juan Cinotto (Sampacho, Córdoba). Coautora del libro La Escritura. Entre el movimiento de las palabras y la transformación de los sujetos (2016). Compiladora del libro Confluencias (2017) y de otras publicaciones y proyectos culturales vinculados a la literatura.

References

Alvarado, M. (Coord.) (2007). Problemas de enseñanza de la lengua y la literatura. Universidad Nacional de Quilmes.

Andruetto, M. T. (2009). Hacia una literatura sin adjetivos. Comunicarte.

Barberis, A. (2011). Viaje hacia los cuentos: el arte de contar cuentos a los niños. Colihue.

Blanc Cabrera, M. (2021). Enseñar a leer y la formación del lector de literatura en 1er año de la escuela primaria. [Trabajo final integrador]. Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2345/te.2345.pdf

Bombini, G. (2009). La trama de los textos. Problemas de la enseñanza de la literatura. Lugar Editorial.

Cañón, M. y Hermida, C. (2012). La literatura en la escuela primaria. Más allá de las tareas. Novedades Educativas.

Carattoli, M. (2019). Modos de leer literatura en situaciones de enseñanza en el último año de la educación primaria. [Tesis de posgrado]. Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1789/te.1789.pdf.

Culler, J. (2004). Breve introducción a la teoría literaria. Crítica.

Dalmaroni, M. (2009). La investigación literaria: problemas iniciales de una práctica. Universidad Nacional del Litoral.

Díaz Rönner, M. A. (2007). Cara y cruz de la literatura infantil. Lugar Editorial.

Do Valle, C. (2022). La costumbre de pintar. Nebliplateada.

Gaitán Castro, A. L. y Mosquera Collazos, J. (2016). Estado de las investigaciones sobre la relación entre la literatura infantil y el proceso docente-educativo. Actualidades Pedagógicas (67), 135-172. doi: http://dx.doi.org/10.19052/ap.3210.

García, L. R. (2021). Campo editorial y literatura infanto-juvenil argentina. Para una breve periodización desde los años sesenta hasta la actualidad. Literatura: teoría, historia, crítica, 23(2), 75-108.

Gobierno de la Provincia de Córdoba, Ministerio de Educación (2009). Diseños Curriculares. Profesorado de Educación Inicial. Profesorado de Educación Primaria.

http://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/recursos/index.php/disenos-y-propuestas-curriculares-2011-2020-educacion-superior-formacion-docente/

Gobierno de la Provincia de Córdoba, Ministerio de Educación (2011-2020). Diseño Curricular de la Educación Primaria. 2011-2020.

https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/EducacionPrimaria/DCJ_Primario-23-02-2018.pdf.

Feldman, D. (2010). Didáctica General. Ministerio de Educación de la Nación. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL002480.pdf

Larrosa, J. (1998). Venenos y antídotos. La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Laertes.

Leiza, M y Duarte, M. (2015). Posibilidades de un espacio cultural: la literatura infantil y juvenil. FLACSO Argentina. http://infohumanidades.com/sites/default/files/apuntes/Leiza_Duarte_Posibilidades%20de%20un%20espacio%20cultural.pdf

López Casanova, M. y Fernández, A. (2005). Enseñar literatura. Fundamentos teóricos. Propuestas prácticas. Ed. Manantial y UNGS.

Marín, M. (2012). Lingüística y enseñanza de la lengua. Aique.

Montes, G. (2002). El corral de la infancia. FCE.

Munita, F. (2017). La didáctica de la literatura: hacia la consolidación del campo. Revista Educação e Pesquisa, 43(2), 379-392.

Muzzopappa E. y Villalta, C. (2011). Los documentos como campo. Reflexiones teórico-metodológicas sobre un enfoque etnográfico de archivos y documentos estatales. Revista Colombiana de Antropología, 47(1), 13-42.

Petit, M. (2015). Leer el mundo. Experiencias actuales de transmisión cultural. FCE.

Sardi, V. (2006). Historia de la enseñanza de la lengua y la literatura: Continuidades y rupturas. Libros del Zorzal. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.459/te.459.pdf

Simons, H. (2009). El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata.

Vivante, M. D. (2006). Didáctica de la Literatura. Magisterio del Río de la Plata.

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

LITERATURE AND ELEMENTARY SCHOOL: AMONG PEDAGOGICAL UTILITARIANISMS, DIDACTIZATION AND SPECIFIC TEACHING. (2024). Educación, formación E investigación, 10(17), 11-26. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/46505