Corporate Social Responsibility and how companies should implement it to be more competitive
Keywords:
Corporate social responsibility, Social and environmental welfare, Stakeholder , CompetitivenessAbstract
This article talks about Corporate Social Responsibility (CSR), which appears as a response to the social and environmental crisis, and the concern of some companies to overcome these crises. CSR in itself it constitutes a series of laws and norms applied to the companies, those who seek the economic, social and environmental well-being of a community or a group of people. The main objective is to understand what CSR is about and how companies should implement it to be more competitive. The article begins by defining what CSR is, taking the point of view of different authors. Then it establishes how interest groups or stakeholders influence the strategies or policies that companies carry out to implement laws or regulations. Finally, it is indicated how the companies that implement CSR can become competitive.
Downloads
References
Agudelo de Bedout, S. (2009). Responsabilidad Social Empresarial, Una mirada desde Colombia. Revista de Negocios Internacionales. Vol. 2. No. 1. Pp. 3-11
Aguilar, J. S. (2008). Aproximación y cuestionamientos al concepto responsabilidad social empresarial. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 16(1), 179-195.
Aguilera Castro, A y Puerto Becerra, D. (2012). Crecimiento empresarial basado en la Responsabilidad Social. Pensamiento y Gestión, (32), 1-26.
Brown Grossman, F. (2010). Los principios de la responsabilidad social empresarial. Revista Economía Informa, 363, 102-106. Universidad Nacional Autónoma de México.
Chancay-Cedeño, A. B. (2016). Responsabilidad social corporativa: historia y problemas para su estudio. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación en Ciencias Administrativas, Económicas y Contables). Polo de Capacitación, Investigación y Publicación (POCAIP), 1(1), 39-50.
Córdoba, S. O. (2011). La Comunicación en la gestión de la Responsabilidad Social Empresarial. Correspondencias y Análisis, (1), 137-156.
Correa Jaramillo, J. G. (2007). Evolución histórica de los conceptos de responsabilidad social empresarial y balance social. Semestre económico, 10(20), 87-102.
De la Cuesta González, M., y Martínez, C. V. (2003). Responsabilidad social de la empresa. Concepto, medición y desarrollo en España. Boletín económico de ICE, (2755), 7-19.
Díaz de la Cruz, C., y Fernández Fernández, J. L. (2016). Marco conceptual de la ética y la responsabilidad social empresarial: un enfoque antropológico y estratégico. Revista empresa y humanismo. Vol XIX, 2, 69-118.
Fernández, M. J. R. (2014). Responsabilidad Social Empresarial: su contribución al desarrollo sostenible. eXtoikos, (15), 49-57.
Freeman, R. E. (2012). La gestión empresarial basada en los stakeholders y la reputación. En Valores y ética para el siglo XXI, pp. 389-409.
García, A. A. (2007). Responsabilidad social empresarial. Su contribución al desarrollo sostenible. Revista futuros, 5, 17.
Herrera Acosta, J. F., Vásquez Torres, M. D. C., y Ochoa Ávila, E. (2020). La evolución de la responsabilidad social empresarial a través de las teorías organizacionales. Revista Científica Visión de Futuro, (2), 81-100.
León, F. (2008). La percepción de la responsabilidad social empresarial por parte del consumidor. Visión gerencial, (1), 83-95.
Orozco, Y. V. D., Acevedo, M. D. L. M. C., y Acevedo, J. A. R. (2014). Responsabilidad Social Empresarial: Teorías, índices, estándares y certificaciones. Cuadernos de administración, 29(50), 196-206.
Palacios Flórez, A. K. (2020). Responsabilidad social empresarial: evolución e importancia dentro de las organizaciones. Revista Colombiana de Contabilidad, 8(15), 75-85.
Pérez Espinoza, M. J., Espinoza Carrión, C., y Peralta Mocha, B. (2016). La responsabilidad social empresarial y su enfoque ambiental: una visión sostenible a futuro. Revista Universidad y Sociedad, 8(3), 169-178.
Porter, M. E., y Kramer, M. R. (2011). La creación del valor compartido (Traducción al español). Harvard Business Review, 89(1/2), 62-77.
Porter, M. E., y Kramer, M. R. (2006). Estrategia y sociedad. Harvard business review, 84(12), 42-56.
Quintero-Arango, L. F. (2017). Responsabilidad social empresarial en las empresas del sector minorista. Clío América, 11(22), 146-159.
Ramírez, Y., Moctezuma, P., y González, O. (2017). Importancia de la responsabilidad social en la formación de los futuros profesionales. Universidad Veracruzana. 53 – 65.
Sarmiento del Valle, S. (2011). La Responsabilidad Social Empresarial: gestión estratégica para la supervivencia de las empresas. Dimensión empresarial, 9(2), 6-15.
Solís González, J. L. (2008). Responsabilidad social empresarial: un enfoque alternativo. Análisis económico, 23(53), 227-252.
Tinoco Cantillo, U. A., Arango Buelvas, L. J., y Benavides, O. (2012). Evolución, aproximación al concepto y teorías de responsabilidad social empresarial. Revista Panorama Económico. (20), 189-220,
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
Authors will conserve their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access)