Vision of Local Development from the University in a Cuban Municipality
Keywords:
CUM, local development, university knowledge management, indicators, impactsAbstract
A series of basic definitions taken into account in the process of formation of Local Development Management Group in Camajuaní Municipality are conceptualized. Training is confirmed as a basic process in preparation for Territory to assume a sustainable and self-managed local development rocess. Highly complex challenges posed by University Knowledge Management at local level are clarified. The role and functions of Municipal University Center (MUC) as a Local University in the Local Development Network, the main actors of the Network, the results of the initial diagnosis of the Municipality, the main Strategic Lines of the Territory and the basic composition of the Local Development Management Group in the town. Work was done on the application of indicators and the measurement of the impact of Higher Education on local development.
Downloads
References
Báez, A.; Hernández, C.; Perdomo, J. M.; Garcés, R.; Carrasco; M. A. (2018) Modelo de gestión universitaria del conocimiento y la innovación para el desarrollo agropecuario local. Revista Estudios Sociales. Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo regional. 28(51)28, 2 - 26. DOI: https://dx.doi.org/10.24836/es.v28i51.517
Casas, R. (2003) La formación de Redes de Conocimiento. Una perspectiva desde México. Barcelona: Ed. Anthropos.
CEPAL, (1994) Procedimientos de gestión para el desarrollo sustentable (Un breve glosario). Folleto sin editar.
Equipo Técnico del Grupo Ministerial de Trabajo Comunitario Integrado. (1997). Barreras al Trabajo Comunitario Integrado. Municipio Los Palacios. Equipo Técnico del Grupo Ministerial de Trabajo Comunitario Integrado. La Habana.
Hernández, C. (2010). Perfeccionamiento participativo de la estrategia de posgrado del Centro Universitario Municipal para contribuir al desarrollo de la ciencia e innovación tecnológica en el municipio Camajuaní, Cuba. Soc. de la Información. (22). http://www.sociedadelainformacion.com
Hernández, C. (2011). Diseño de un Sistema de Innovación Local apoyado en una Red de Información Científica y Académica para el Municipio de Camajuaní, Cuba. Hekademus. 4(12), 26-33. http://www.hekademus.calidadpp.com/
Hernández, C., Alonso, I., Leiva, B., Cala, B. (2011). La integración en función del desarrollo local sostenible: Gestión del conocimiento desde la Universidad hacia el territorio del Municipio Camajuaní. Lámpsakos. 3(6), 56-67. Julio-dic. http://www.funlam.edu.co/lampsakos/n6/n6a2.pdf.
Hernández, C.A., Cala, B., Alpízar, E. (2013). Vínculo de la universidad con su entorno social. Ed. LAP LAMBERT Academic Publishing: Leipzig, Alemania.
Hernández, C. (2012). Roles de los Centros Universitarios Municipales (CUM) en el desarrollo local de los municipios cubanos. Ing. USBMed. 3(1), 43-49. http://web.usbmed.edu.co/usbmed/fing/v3n1/v3n1a5.pdf.
Hernández, C., Alonso, I. (2014). La integración en función del desarrollo local sostenible. Experiencia de gestión del conocimiento del CUM
Camajuaní. En Núñez, J. (2014). Universidad, conocimiento, innovación y desarrollo local. pp. 325. Ciudad de La Habana: Ed. Univ. Félix Varela.
Hernández, C. (2015). Editorial: Relación Universidad Sociedad en Función del Desarrollo. Lámpsakos. (14), 10-12, Julio–Dic. http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/lampsakos/article/view/1706/1421
Hernández, C., Carrasco, M., Garcés, R. y Casas, R. (2016). Colaboración y alianzas del CUM a la Red Local de Conocimiento e Innovación: estudio de caso de Camajuaní, Cuba. En Núñez, J. y Alcázar, A. (coord.) Universidad y desarrollo local: contribuciones latinoamericanas. pp. 111. México: Ed. Félix Varela-UDUAL.
Hernández, C.; Garcés, R.; Perdomo, J. M.; Carrasco, M. A. (2018) Gestión universitaria del conocimiento para el desarrollo local. Lámpsakos, 18, 44-57. http://dx.doi.org/10.21501/21454086.2317
Hourruitinier, P; Hernández, P y Sánchez, M. (2009). La universalización de la educación superior. Rev. de la Soc. Cultural José Martí. 10, 8-19.
Lage, A. (2005) Intervención en el Taller Nacional sobre Gestión del Conocimiento en la Nueva Universidad. 27 de Junio al 1 de Julio. Ciudad de La Habana.
MES. (2004). La Universidad que queremos. C. de La Habana: Oficina del Viceministro Primero.
Núñez, J.; L. Montalvo; Isarelis Pérez (2006) La gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la Nueva Universidad: una aproximación conceptual. En: La Nueva Universidad Cubana y su contribución a la universalización del conocimiento. Editorial Félix Varela. Ciudad de La Habana.
Socorro, A., Ojeda, R. (2013). Gestión Agraria. Un Análisis Multidimensional de su sostenibilidad. Cienfuegos: Editorial Universo Sur. Universidad de Cienfuegos.
Wagle, U. (2002) Volver a pensar en la pobreza: definición y mediciones. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 171. Marzo. http://www.campus-oei.org/salacts i.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
Authors will conserve their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access)