Death: conditions of its representation in the iconography of the national historical museum
Main Article Content
Abstract
This paper aims to draw an imaginary collection about death and tragedy representation from a selection of works from the heritage of the National Historical Museum of Argentina; We studied as components of institutional memory and participants of the narrative structures into a museum to integrate as objects to the discursive contests and exhibits by a mediation of the museum. We propose to establish problema areas to construct a view that includes the museum world as a place of power values apply to the gathering, sorting and museum historic speeches in his proposal to install a visual culture in the museum suspension images and give visibility to intangible setting with contemporary audiences’ new links between images and symbolic system
Downloads
Article Details
References
ARIÉS, Philippe (2008): Morir en Occidente. Desde la Edad
Media hasta nuestros días, Adriana Hidalgo Editora, Buenos
Aires.
• Asociación Psicoanalítica Argentina (2010): Revista de
Psicoanálisis. Nosotros y la muerte. Tomo LXVII Nro. 4, APA,
Buenos Aires.
• BELTING, Hans (2012): La antropología de la imagen, Katz
Conocimiento, Buenos Aires.
• CALVERA, Leonor (1986): Camila O’ Gorman, Poder y Pasión.
Leviatan, Buenos Aires.
• CALVERA, Leonor (2009): El paso de la muerte, Nuevo Hacer,
Grupo Editor Latinoamericano, Buenos Aires.
• HEGEL, George (2000): Estética. Sistema de las Artes, Ediciones
Libertador, Buenos Aires.
• MALOSETTI COSTA, Laura (2001): Los primeros modernos.
Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX, Fondo de
Cultura Económica, Buenos Aires 2001.
• MALOSETTI COSTA, Laura y Penhos, Marta (1991): “Imágenes
para el desierto argentino. Apuntes para una iconografía de la
pampa. Ciudad/Campo en las Artes y Latinoamérica” en CAIA,
ras Jornadas de Teoría e Historia de las Artes, Buenos Aires, pp.
-204.
MASES, Enrique Hugo (2010): Estado y cuestión indígena El
destino final de los indios sometidos en el sur del territorio (1878-
, Prometeo Libros, Buenos Aires.
• MIRZOEFF, Nicholas (2003): Una introducción a la cultura
visual. Paidos, Arte y Educación, Buenos Aires.
• MITCHELL, W.J.T (1997): Iconology, Image. Text, Ideology.
University of Chicago and London, USA.
• MORENO, Manuel (1960): “Vida y Memorias del Dr. Don
Mariano Moreno. Secretario de la Junta de Buenos Aires”
en Biblioteca de Mayo. Colección de Obras y Documentos
para la Historia Argentina, Senado de la Nación, Tomo II
“Autobiografías”, Buenos Aires, pp. 1283-1285.
• SALDÍAS, Adolfo (1967): Historia de la Confederación
Argentina Rozas y su época, Tomo I Editorial Juan Carlos
Granda, Buenos Aires.
• BALLART HERNÁNDEZ Joseph y TRESSERAS, Jordi Juan
(2002): Gestión del patrimonio cultural, Ariel, Barcelona.
• REYERO, Carlos (1989): La pintura de historia en España.
Esplendor de un género en el siglo XIX, Ediciones Cátedra
Cuadernos de Arte, Buenos Aires.
• RODRÍGUEZ AGUILAR, María Inés y RUFFO, Miguel
José (2009): “Las memorias de Mayo. La construcción de su
repertorio iconográfico”, en Temas de Patrimonio Cultura N º
, Lo celebratorio y lo festivo 1810/1910/2010. Comisión para
la preservación del Patrimonio Histórico Cultural de la Ciudad
de Buenos Aires, Buenos Aires, pp. 205 267.
• RODRÍGUEZ AGUILAR, María Inés y RUFFO, Miguel José
(2002): “Paisaje y Tragedia en Nicanor Blanes. La conducción
del Cádaver de Lavalle en la Quebrada de Humahuaca”, en
Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró, Actas de las
V Jornadas de Estudio e Investigaciones. Facultad de Filosofía y
Letras. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, pp. 281-290
RUFFO, Miguel José (2004): “Fausto Eliseo Copini: Pintor de
Historia. Construcciones de la memoria: archivos, museos y
relatos” en Museo Histórico Nacional, Segunda Época, Año7,
Septiembre de 2004.
• SALDÍAS, Adolfo (1967): Historia de la Confederación Argentina
Rozas y su época. Editorial Juan Carlos Granda, Buenos Aires.
• SALVATORE, Ricardo (1998): “La consolidación del régimen
rosista (1835-1852)” en Nueva Historia Argentina, Tomo III.
Revolución, República, Confederación (1806-1852), (Noemí
Goldman directora), Sudamericana, Buenos Aires, pp. 323–380
• SARMIENTO, Domingo F. (1953): Facundo, W.M. Jackson
Inc. Editores, Buenos Aires.