Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience

Authors

  • Laura Andrea Ebenau
  • Gabriela Albrecht

Keywords:

Volunteering, Literacy Training, Historical Perspective

Abstract

As part of a University Volunteering Project developed inSanta Ana(Misiones-Argentina), was carried out an educational experience where the construction of a methodological proposal for the teaching of history was combined with literacy process, following the guidelines of the methodology of popular education. This article, describe and reflect on various aspects of the experience. First we describe the socioeconomic and political conditions of the target population, then focus on the educational activities developed by the area of History and Social Sciences. The analysis of the scopes and limitations of the project, leads us to assert that the objective of promoting appreciation of knowledge and reflection of the subject himself (individual and collective) was partially succeeded. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abínzano, Roberto (1985): Procesos de integración en una sociedad multiétnica: la provincia argentina de Misiones. Disertación doctoral, Universidad de Sevilla, España. Mimeo.

Bartolomé, Leopoldo (2005): “Reasentamientos forzados y el sistema de supervivencia de los pobres urbanos” en Avá Revista de Antropología, Nº 8, Posadas, Programa de Postgrado en Antropología Social, UNaM, pp. 56-75.

Bourdieu, Pierre; Chamboredon, Jean-Claude y Passeron, Jean-Claude (2002): El oficio de sociólogo. Presupuestos epistemológicos, Siglo XXI Editores, Buenos Aires.

Brandao, Carlos Rodríguez (1977): El Método Paulo Freire para la Alfabetización de Adultos, (en Cuadernos del CREFAL Nº 3, Biblioteca Digital del Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y El Caribe- CREFAL) [en línea]. Consultado en mayo de 2010

URL: http://www.crefal.edu.mx/biblioteca_digital/coleccion_crefal/cuadernos/cuadernos.htm

Freire, Paulo (1991): La Importancia de Leer y El Proceso de Liberación (Octava edición), Siglo XXI editores, México DF.

Freire, Paulo (1999): Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido (Cuarta edición), Siglo XXI editores, México DF.

Gadotti, Moacir; Gomez, Margarita y Freire, Lutgardes (comp.) (2003): Lecciones de Paulo Freire. Cruzando fronteras: Experiencias que se completan, CLACSO, Buenos Aires.

Giménez, María Claudia (2011): “Los oleros y la Universidad: Avatares en una experiencia de intervención socioeducativa”, en Alina Báez y Fernando Jaume (comp.) Desarrollo y Ciudadanía en Misiones, Argentina. Escenarios locales y procesos políticos, Universidad Nacional de Misiones, Posadas, pp. 423- 452.

Jaume, Fernando (2011): “La represa, el municipio y los oleros: Crónica de un desalojo compulsivo”, en Alina Báez y Fernando Jaume (comp.) Desarrollo y Ciudadanía en Misiones, Argentina. Escenarios locales y procesos políticos, Universidad Nacional de Misiones, Posadas, pp. 325- 361.

Mastrangelo, Andrea (2012): “De enemigo vencido a tesoro cercado: un estudio etnohistórico sobre el ambiente en la producción forestal del Alto Paraná de Misiones (Arg.)”, en Avá Revista de Antropología, N°20, Posadas, Programa de Postgrado en Antropología Social, UNaM, pp. 9-32.

Sirvent, María Teresa (2006): La Educación de Jóvenes y Adultos frente al desafío de los Movimientos Sociales Emergentes en Argentina (en Revista Argentina de Sociología nov-dic 4, Nº 007, pp. 120-139) [en línea]. Consultado en noviembre de 2009.

URL: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=26940706

Documento, Entidad Binacional Yacyretá “DESARROLLO SOCIAL EN AMBAS MÁRGENES: El Plan de Acción para Reasentamiento y Rehabilitación (PARR)” [en línea] Consultado en mayo de 2010

URL:http://www.eby.org.ar/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=20&Itemid=35

Published

2015-06-01

How to Cite

Ebenau, L. A., & Albrecht, G. (2015). Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience. Journal Red Intercátedras De Historia De América Latina Contemporánea, (2), 46–67. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/12065