THE GRADUATE DIPLOMA AND MASTER’S IN LANGUAGE TEACHING BY ANEP AND UDELAR: EDUCATING FUTURE RESEARCHERS

Authors

  • Laura Masello Universidad de la República
  • Gabriel Díaz Maggioli Universidad ORT

Keywords:

research, training, postgraduate, modern languages

Abstract

Within the framework of the ANEP-UDELAR Joint Postgraduate Program (Specialization and Master’s) in Foreign Language Teaching, there is a common curriculum focused on providing research training to students enrolled in its four specializations: French, English, Italian, and Portuguese. In this article, the faculty in charge of this seminar reflect on the experience of training students at the postgraduate level who had not acquired research literacy at the undergraduate level. After an in-depth description of the seminar design logic, they assess the research topics of interest to the participants, address critical issues in their training, and justify the chosen methodological approaches implemented. Finally, they propose recommendations for future research courses at the Master’s level within this postgraduate program.

References

Aldana de Becerra, G., & Ruiz, J.R. (2010). La formación por competencias y la calidad en la educación: Entrevista a Sergio Tobón. Teoría y Praxis Investigativa, 5(1), 14-17.

Andrade, A.I., & Araújo e Sá, M.H. (2008). Intercompréhension et formation des enseignants: parcours et possibilités de développement. In V. Conti & F. Grin (Dirs.). S’entendre entre Langues Voisines: vers l’Intercompréhension (pp. 277-298). Georg Editeur.

Andrade, A.I., & Pinho, A.S. (2003). Former à l’intercompréhension: qu’en pensent les futurs professeurs de langues? LIDIL: Revue de linguistique et de didactique des langues, 28, 173-184.

ANEP-UDELAR [s/f]. Especialización y Maestría en Enseñanza de Lenguas Extranjeras. Opciones: francés, inglés, italiano y portugués. Plan de estudios.

Bovino, E. (2015). Intercomprehension Studies in Europe: History, Current Methodology, and Future Developments. In R. Dolci, & J.A. Tamburri (orgs.), Intercomprehension and Plurilingualism: Assets for Italian language in the USA (pp. 29–59). City University of New York.

Borg, S. (2009). English language teachers’ conceptions of research. Applied Linguistics 30(3), 358-388.

Calvo del Olmo, F.J., & Erazo Muñoz, A.M. (2019). La intercomprensión como herramienta para la integración educativa en el espacio sudamericano: posibilidades, dinámicas y límites a partir de las experiencias del programa PEIF y de la UNILA. Revista Ibero-americana de Educação, 81 (1), 115-134.

Cárdenas, M.L. (2008). Un nuevo reto del formador: el asumir el papel de docente investigador. In G. Gil, & M. H. Vieira-Abrahão (Orgs.), Educação de professores de línguas- os desafios do formador (pp. 45-59). Pontes Editores.

Celani, M.A. (2010) Perguntas ainda sem resposta na formação de professores de línguas. In M.A. Celani (Org.), Formação de professores de línguas na América Latina e transformação social (pp. 57-67). Pontes Editores.

Consejo de Formación en Educación (2018). Hacia un Programa de Apoyo al Desarrollo de la Investigación en Educación: Documento estratégico. https://www.cfe.edu.uy/images/stories/pdfs/documentos_aprobados_cfe/acta28_res29_2018.pdf

Díaz Maggioli, G. (2017). Enseñanza de Lenguas Extranjeras: Apuntes, aportes y debates. Santillana.

Díaz Maggioli, G. (2023). Initial Language Teacher Education. Routledge

Dirección de Formación y Perfeccionamiento Docente (DFPD). (2007). Plan 2008 Unificado para la Formación Docente.

Freeman, D. (1998). Doing Teacher Research: From Inquiry to Understanding. Heinle & Heinle Pulishers.

García, O., Johnson, S. I., & Seltzer, K. (2017). The translanguaging classroom: Leveraging student bilingualism for learning. Caslon.

Garrido, E., Moura, M.O., & Pimenta, S. G. (2000). A pesquisa colaborativa na escola como abordagem facilitadora para o desenvolvimento da profissão do professor. In A. J. Marin, (Org.), Educação continuada: reflexões, alternativas (pp. 89-112). Papirus.

McThige, J., & Wiggins, G. (2007). Understanding by design. ASCD.

Otheguy, R., García, O., & Reid, W. (2018). A translanguaging view of the linguistic system of bilinguals. Applied Linguistics Review, 10(4), 625-651.

Paran, A. (2017). “Only connect”: researchers and teachers in dialogue. ELT Journal, 71(4), 499-508.

Tobón, S., Sánchez, A., Carretero, M., & García, J. (2006). Competencias, calidad, y educación superior. Cooperativa Editorial Magisterio.

Downloads

Published

2023-11-21

Issue

Section

Dossier: Políticas e ideologías lingüísticas en el Uruguay actual