School Libraries beyond technical processes and reading promotion

school libraries as countercultural spaces

Authors

  • Romina Birari Ministerio de Educación. Gobierno de Tierra del Fuego. Argentina. Museo del Fin del Mundo Museo Histórico Kami.

DOI:

https://doi.org/10.58312/2591.3905.v8.n12.45290

Keywords:

Libraries, School libraries, Counterculture, Culture, Cultural extensión, Education, Non-formal education, Humanities

Abstract

The following article explores and questions the concepts of the school library and its limited dissemination regarding cultural extension and the various types of activities that can be carried out inside and out side this space. With in this frame work, the article poses a doublé question: the role of school libraries as countercultural sites in the information age, and the invisibility of these learning and non-formal education spaces in the curricula of different library science programs, teacher training programs, and universities in Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biblioteca Nacional de Maestros (consulta 2024). Historia. http://www.bnm.me.gov.ar/la-biblioteca/institucional/historia/

Biblioteca Nacional de Maestros (2009). Programa Bibliotecas Escolares y Especializadas de la República Argentina. Fundamentación. http://www.bnm.me.gov.ar/redes_federales/bera/institucional/fundamentacion/

Dorado Santana, Y. Hernández Galán I. (2015) Patrimonio Documental, Memoria e identidad. https://www.redalyc.org/pdf/1814/181441052006.pdf

Dorado Santana, Y., & Hernández Galán, I. (2015). Patrimonio documental, memoria e identidad: una mirada desde las Ciencias de la Información. Ciencias de la Información, 46(2), 29-34.

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. (2002). Directrices de la IFLA/UNESCO para la Biblioteca escolar. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-guidelines/school-library-guidelines-es.pdf

Parada, A. (2013). Historia de las bibliotecas en la argentina. Una perspectiva desde la bibliotecología. Rev. Fuent. Cong. 7(29), 6-23.

Quesada, E. (2003) Teoría bibliológico informativa. Félix Varela.

Ley 26.917 (2014). Sistema de Bibliotecas Escolares y Unidades de Información Educativas.

http://www.bnm.me.gov.ar/redes_federales/ley-bibliotecasescolares/index.htm

Mayol, M. (2021) Bibliotecas escolares, maestros, y difusión de la lectura en Nordpatagonia (1884-1930). https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/5292/4224

Rendón Rojas, M. (2020). Ciencia bibliotecológica y de la información en el contexto de las ciencias sociales. Investigación Bibliotecológica.

Smith, J. (1999). Archivología, biblioteconomía y museología: semejanzas y diferencias. Ciencias de la Información. Revista Ciencias de la Información 30(3 julio- septiembre) 3-10

Unesco (2022). El Manifiesto de las Bibliotecas Públicas actualizado al 2022 genera un impacto mundial y nacional en las bibliotecas públicas. https://www.unesco.org/es/articles/el-manifiesto-de-las-bibliotecas-publicas-actualizado-al-2022-genera-un-impacto-mundial-y-nacional

Unesco (1970). Convención sobre la protección del patrimonio mundial, cultural y natural. https://whc.unesco.org/archive/convention-es.pdf

Published

2024-06-30

How to Cite

Birari, R. (2024). School Libraries beyond technical processes and reading promotion: school libraries as countercultural spaces. Revista Prefacio, 8(12), 80–85. https://doi.org/10.58312/2591.3905.v8.n12.45290

Issue

Section

Ensayos