Analyzing the data collection instrument for a PhDdissertation on archival issues

school archives and their diffusion as a focus

Authors

  • Fernanda Frasson Martendal Universidad Nacional del Nordeste

DOI:

https://doi.org/10.58312/2591.3905.v7.n10.40897

Keywords:

Interview guide, Methods, School archives, Archival diffusion

Abstract

This paper is dedicated to exposing and investigating the preparation of the interview guide, as a data collection instrument, aimed at the application in PhDdissertation. This research work is located in the topic "The understanding of the processes of archival diffusion in the historical school archives from the Institutes of Higher Education from the city of Resistencia (Chaco)" and it is considered that the interview is the initiating instrument of the process of gathering relevant information on the focus of the research, the archives of three publicly managed Institutes of Higher Education from the city of Resistencia (Chaco). As for its methods, it focuses on the process of conception of the interview guide, the application of its pilot test and the changes already made to it, demonstrating the process of arrangement of the related topics, its organization and reordering, analyzing the suggestions to the instrument. As final considerations, it is identified that the sample body of the framework research is the one that defines each segment of the interview guide and the thematic approached is what marks the path of each question.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. (2022). Los documentos de archivo en relación a su desvinculación con el sistema educativo provincial. El caso paradigmático de la Escuela de Educación Primaria n° 2 “Raúl Basilio Díaz” (Tesis de Grado). Universidad Nacional del Nordeste, Resistencia.

Argentina. Ministerio de la Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología (2021). Relevamiento Anual. Dirección de Estadística Educativa: Resistencia.

Chaco (2014). Resolución 7623 de 2014, aprobar el Reglamento Orgánico Marco – ROM – para los Institutos de Educación Superior, de Gestión Estatal o de Gestión Privada. Resistencia.

Charbonneau, N. (2008). La diffusion. En: Couture, C. et al. (2008). Les Fonctions de l’Archivistique Contemporaine. Presses de L’université du Québec.

Couture, C. et al. (2008). Les Fonctions de l’ArchivistiqueContemporaine. Presses de L’université du Québec.

Fernekes, W. R., y Rosenberg, H. Z. (2008). Building a high school archives program: a case study in school–university collaboration. Journal of Archival Organization, 6(3), 151-168.

Frasson Martendal, F., y Ruzich, A. D. (2022). La escuela donde yo me educo ya la que tanto quiero”: analizando el archivo escolar de la Escuela Superior de Niñas N° 2 (Resistencia, Chaco) desde una mirada archivística. Praxis educativa, 26(2), 363-382. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/6737

Heredia Herrera, A. (1991).Archivística General Teoría y práctica. 5ª. ed. Diputación Provincial de Sevilla.

I.S.P.E.A. Danza y Teatro (2022). La institución. https://educacion.chaco.gob.ar/2022/06/29/ispea-danza-maria-angelica-pellegrini/

Ley 27.275 . Ley de Derecho de Acceso a la Información Pública (29 de septiembre de 2016).

https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/151503/20160929

ONU. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdf

Yuni, J. A., y Urbano, C. A. (2014). Técnicas para investigar: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación. 1ª. ed. Brujas. http://abacoenred.com/wp-content/uploads/2016/01/T%C3%A9cnicas-para-investigar-Brujas-2014-pdf.pdf

Published

2023-06-26

How to Cite

Frasson Martendal, F. (2023). Analyzing the data collection instrument for a PhDdissertation on archival issues: school archives and their diffusion as a focus. Revista Prefacio, 7(10), 88–100. https://doi.org/10.58312/2591.3905.v7.n10.40897

Issue

Section

Artículos