Summary of educational action in museums

Authors

  • Ricardo Rubiales García Jurado Comité de Educación y Acción Cultural CECA

Keywords:

museum education, interpretation, pedagogical mediation, artistic mediation, mediated learning experience

Abstract

The text compiles more than 20 years of experiences, learning and reflections on educational actions in the museum. It covers different perspectives that over the decades have nurtured and shaped the practices that museums have carried out in the name of education. It is a brief and general synthesis of the trends and movements that I have encountered throughout my career as a museum educator. From each topic there are countless dialogues to be established and perspectives to be explored. Therefore, far from seeking to exhaust the discussion, I propose that the text serve as a catalyst for ideas, reflections and conversations about what museums can offer in terms of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Rubiales García Jurado, Comité de Educación y Acción Cultural CECA

Con estudios universitarios en museografía y ciencias de la educación y estudios de posgrado en neuropsicología y aprendizaje, actualmente se encuentra en su investigación doctoral sobre los cruces entre pedagogía y museología crítica. Participa como conferencista y facilitador en encuentros de profesionales de museos a nivel nacional e internacional. Además de diseñar y/o coordinar encuentros, seminarios y congresos virtuales y presenciales colabora como docente para diversas instituciones universitarias como la UNAM o el ITESM en México. Ha sido honrado con diferentes reconocimientos en el campo museístico entre los que se cuenta, en 2019, el premio CDT a la investigación educativa que otorga el Comité de Educación y Acción Cultural CECA del ICOM.

References

Aldridge, D. (1989). How the Ship of Interpretation was Blown Off Course in the Tempest: Some Philosofical Thoughts. In David Uzzel (ed.), Heritage Interpretation, (pp. 245-256). vol.1. Belhaven Press

Beck, Larrry y Cable Ted (1989). Interpretation for the 21st century, Fifteen guiding principles for interpreting nature and culture. Sagamore publishing.

Cevallos, A. y Macaroff, A. (ed) (2014). Contradecirse a una misma, museos y mediación educativa crítica. Fundación Museos de la Ciudad.

Cunningham, M, K. (2004). The Interpreters Training Manual for Museums. American Association of Museums.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro, informe de la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. UNESCO

Dierking, L. & Foutz, S. (2007) In Principle, In Practice: Museums as Learning Institutions. Altamira Press

EdCom (2005). Excellence in Practice: Museum Education Principles and Standards. American Association of Museums

Falk, J. & Dierking, L. (2000). Learning in Museums. Altamira Press.

Falk, J. & Dierking, L. (2009). Identity and the Museum Visitor Experience. Left Coast Press.

Feuerstein, R., Falik, L. & Feuerstein, R. (2014). Changing Minds and Brains, The Legacy of Reuven Feuerstein. Higher Thinking and Cognition Through Mediated Learning. Teachers College Press

García Blanco, A. (1999). La exposición como medio de comunicación. Ediciones Akal.

Hirzy, E. (1992). Excellence and Equity: Education and the Public Dimension of Museums. American Association of Museums.

Hooper Greenhill, E. (1999). Museum, Media, Message. Routledge.

Hooper Greenhill, E. (2007). Museums and education, purpose, pedagogy, performance. Routledge.

León, P. (2005). Memorias II Encuentro Nacional de Educación e Interpretación en Museos. DIGAV, UNAM

Mörsch, C.Ed. (2009). “Entre la practica crítica y los servicios para visitantes: la educación en museos y mediación educativa crítica” Documenta 12 Educación, Vol 2. Documenta.

Nassim, B. y Mairesse, F. (2006). La mediación cultural. Colección Enfoques, Libros UNA.

Noguez, S. (2002). El desarrollo del potencial de aprendizaje, entrevista a Reuven Feurstein. Revista Electrónica de Investigación Educativa. Vol 4 (2) pp.133-147.

Pitman, B. (2010). Ignite the power of Art: advancing visitor engagement in museums. AAM

Rubiales, R. (2005). Memorias II Encuentro Nacional de Educación e Interpretación en Museos. DIGAV, UNAM

Rubiales, R. (2012). El Museo contemporáneo, catalizador de futuro en Museum Education and New Media. ICOM Education Vol.23, pp 8.

Rubiales, R. (2014) Change of perspective, (new) ideas for presenting museum objects. ICOM Education. Vol 25, pp. 23

Sandahl, J. (Ed) (2019). The Backbone of Museums. Museum International, Volume 71, Issue 1-2 ICOM

Tilden, F. (2006). La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio

UNESCO (2015) Replantear la educación ¿Hacia un bien común mundial? UNESCO.

Vázquez, C. (comp) (2021). Felipe Lacouture Fornelli. Teoría Museológica Latinoamericana. Textos Fundamentales. ICOFOM

Voix-Manzilla, V. (ed) (2005). Abriendo puertas a las artes, la mente y más allá, lecturas sobre el aprendizaje en museos y escuelas. CONACULTA.

Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language. MIT Press.

Published

2023-04-24

How to Cite

Rubiales García Jurado, R. (2023). Summary of educational action in museums. EducaMuseo, 2. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EducaMuseo/article/view/40999

Issue

Section

Artículos