Surfaces of inscription

Of curatorship as cultural curations

Authors

Keywords:

Museums, Education, Decoloniality, Communities

Abstract

This article offers a decolonial analysis of the “Inscription Surfaces” project carried out for Room 0 of the Museum of the National Constitution, in Santa Fe. The design and edition of the mapping revolves around a photograph and its multiple semiosis. This image is a unique document of a group of Mocoví women and children violently displaced by the repressive forces of the provincial state, possibly relocated to the reduction of San Jerónimo del Sauce.

The Museum of the National Constitution, proposes -in its Room 0- a fragment of the preamble written on a device that imitates the texture of the stone: "For all the men of the world who want to inhabit Argentine soil". From its visual narrative, the mapping proposes to inscribe -symbolically- on the surface of the stone that houses the text of the Preamble, the silenced others of the nineteenth-century national imaginary, and at the same time, to question that "we" of the project of 19th century modernity.

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Author Biography

Rosa García, Museo Etnográfico y Colonial Juan de Garay, Santa Fe.

Profesora de Historia. Psicóloga Social. Postitulada en Epistemología con Orientación en Humanidades y Ciencias Sociales. Diplomado Universitario: “La equidad de género. Derecho de Humanas y Humanos”. Postítulo en Gestión del Patrimonio Cultural Inmaterial. Diplomado Universitario en Educación en Museos. Docente en institutos de nivel superior (Provincia de Santa. Fe) y universitario (UADER). Se ha desempeñado como asesora de la Feria de Ciencias y Tecnología Provincial, (Ciencias Sociales) Ministerio de Educación (Santa Fe). Coordinadora en la plataforma educativa del Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe el Programa de Formación: “Museos y Escuelas: hacia una pedagogía crítica del patrimonio”. Coordinadora de la producción editorial de la Serie Cuadernos 3 - 2022. Ministerio de Educación (Santa Fe). Integrante del grupo de estudio “Educación en museos y decolonialidad”, del ICOM CECA-LAC. Integrante del Proyecto de intervención ciudadana: “Memorias Urbanas Feministas”. Autora de: Efemérides con perspectiva de género. Una memoria feminista a contrapelo de la historia oficial. 2022. Editorial biblioteca.

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Published

2023-04-24

How to Cite

García, R. (2023). Surfaces of inscription: Of curatorship as cultural curations. EducaMuseo, 2. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EducaMuseo/article/view/40998

Issue

Section

Artículos