Museums and Education

Gaps in educational programmes in Europe and Mercosur

Authors

Abstract

Museums play a fundamental role as spaces of education, facilitating the connection between formal and informal learning. However, significant differences are observed between Europe and Common Market of the South MERCOSUR in relation to the educational programmes they offer. In Europe, museums integrate advanced digital tools and inclusive methodology, thus promoting accessibility and cultural diversity. In contrast, in the MERCOSUR context they face challenges associated with resource scarcity and digital exclusion. This study, which adopts a qualitative-interpretative approach based on the PRISMA method, carries out a comparison of these realities. The findings indicate that European museums tend to prioritise technological innovation and international cooperation. In contrast, museums in the MERCOSUR emphasise the preservation of local culture and community inclusion, although they face limitations in terms of technological infrastructure. Despite these disparities, both contexts underline the relevance of adapting museums to the needs of their communities, thus fostering inclusive access to knowledge and culture. Strengthening collaboration between museums and educational institutions, as well as increasing investment in technology and training, is essential to maximise educational impact in both regions.

Author Biography

  • Francisco Colman, Fundación Red para la Educación en Iberoamérica (FREI)

    Doctor en Educación con mención Cum Laude; Máster Universitario en Didáctica Específicas en el Aula, Museos y Espacios Naturales y Licenciado en Educación y Profesor de Educación Escolar Básica de 1º y 2 º ciclos, su trayectoria académica en educación es de 11 años en los diferentes niveles del sistema educativo de Paraguay. Actualmente se desempeña como Director de la Línea de investigación en Educación, Museos, Patrimonio Cultural y Espacios Naturales para la Red de educación en Iberoamerica (FREI) con sede central en Colombia. Su investigación referente a Educación y Museos la ha desarrollado en España, Portugal, Colombia, El Salvador, Guatemala y México entre otros, donde ha publicado artículos de divulgación en el ámbito educativo-museos-patrimonio cultural; Subdirector de RAIFIADES en España; Miembro del Equipo Investigador EMIPE de la Universidad Autónoma de Madrid. Así también, forma parte como investigador activo en varios grupos de investigación del contexto Iberoamericano. Ha trabajado en proyectos de investigación a nivel nacional e internacional. Se desempeña como catedrático en el ámbito de las Didácticas Especificas y Metodología de la Investigación. Fue presidente Adjunto para Paraguay en el Centro Latinoamericano de Estudios en Epistemología Pedagógicas (CESPE) con sede central en Cuba.

References

Almeida, J. (2023). Cultural Diversity in Latin American Museums. Routledge.

Colman, F. (2022). Museos y Educación: una revisión bibliográfica. Vectores Educativos,1 (1), 15-29. https://doi.org/10.56375/ve1.1-8

________________ (2023). Los museos como herramienta didáctica en la formación inicial del profesorado de primaria de Paraguay (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/handle/10486/713009

________________ (2023). Maestros y Museos: Una mirada desde el profesorado de Educación Escolar Básica. AulaPyahu, 1 (1), 163-172. https://revistascientificas.una.py/index.php/rap/article/view/3514

________________ (2024). Talleres educativos en los museos. Una herramienta pedagógica para el aula de secundaria. EducaMuseo, 3, 2-13. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EducaMuseo/article/view/44548

Colman, F. y Yahari, H. (2019). Aveaventura: una propuesta educativa para el primer ciclo de EEB en el Museo de Historia Natural del Paraguay. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 7, 52-53. https://revista.unibe.edu.py/index.php/rcei/issue/archive

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). Tecnologías digitales para un nuevo futuro. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/879779be-c0a0-4e11-8e08-cf80b41a4fd9/content

Falk, J., & Dierking, L. (2016). The Museum Experience Revisited. Left Coast Press.

Galeria de los Uffizi. (2024). Flores en la Uffizi. https://www.uffizi.it/visite-speciali/fiori-della-galleria-degli-uffizi

Garcia, I., y Ortega, F. (2021). Comunicación y educación en los museos en el contexto español. La encrucijada comunicativa. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social, 14 (2), 1-27. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/9939

González, C. (23 de setiembre de 2024). El Museo Carmen Thyssen Málaga promueve el acceso a la cultura para toda la ciudadanía. Cadena SER. https://cadenaser.com/andalucia/2024/09/23/el-museo-carmen-thyssen-malaga-promueve-el-acceso-a-la-cultura-a-la-ciudadania-ser-malaga/

Hein, G. (2018). Learning in the Museum. Routledge.

Hooper-Greenhill, E. (2019). Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge.

Mercado Común del Sur. (2024). Países del MERCOSUR. https://www.mercosur.int/quienes-somos/paises-del-mercosur/

MERCOSUR (2024). Sector Educativo del MERCOSUR. https://www.mercosur.int/temas/educacion/

Museo Británico (2023). Secciones escolares. https://www.britishmuseum.org/learn/schools/ages-14-16

Museo de Arte Contemporáneo (2023). Eventos niños. https://kiasma.fi/en/kiasma-kids/

Museo de Louvre (2023). Visitas-Taller Louvre. https://www.amisdulouvre.fr/famille/ateliers-visites-du-louvre

Museo del Prado. (2023). Aprende. https://www.museodelprado.es/aprende

Museo Estatal de Berlín (2024). Programa Museum4Kids. https://www.museum4kids.net/page/2/

Museo Nacional de Arte Antiga (2023). Descubrir. https://www.alhambra-patronato.es/descubrir/aprende

Museo Real de Bellas Artes (2023). Desde 3º de infantil hasta 6º de primaria. https://fine-arts-museum.be/fr/education/de-la-3eme-maternelle-a-la-6eme-primaire

Ortega-Rodríguez, P. (2024). La autonomía escolar en Europa: aportaciones para la innovación educativa. Revista Española de Educación Comparada, 41, 10-27. https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.32391

Parry, R. (2020). Museums in a Digital Age. Routledge.

Rocha, J., Massaranni, L., De Abreu, W., Inacio, L., & Molenzani, A. (2020). Investigating accessibility in Latin American science museums and centers. Social Sciences, 92(1), 3-16. https://www.scielo.br/j/aabc/a/BC57wXzXMZbCCntbtHJf3QL/?lang=en

Sandell, R. (2021). Museums, Moralities and Human Rights. Routledge.

Sandell, R., & Nightingale, E. (2023). Transformative Museum Practices. Routledge.

UNESCO (2021). Reports on Inclusive Museum Practices in Europe and Latin America. UNESCO Publishing.

Yahari, H. (2019). PROEDUCA: Programa Educativo aplicado en sitios históricos y espacios naturales. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 8, 33-34. https://revista.unibe.edu.py/index.php/rcei/issue/archive

Downloads

Published

2025-03-25

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Museums and Education: Gaps in educational programmes in Europe and Mercosur. (2025). EducaMuseo, 4, 1-23. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EducaMuseo/article/view/48440