Apology of Listening as an Active Phenomenon

Authors

  • Joaquín Andres Piumetti Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

actor, perception, encounter

Abstract

By placing performance as a fundamental axis of the happening and the theatre as an intrinsically collective phenomenon, we wonder about the place that the other holds in the possibility of creating happenings. We think that to emancipate the actor, it is necessary to encourage the development of asking for an intelligence of the binding.

This study is not a search for a methodological scene work, but an ethical gaze over it that allows us to horizontalize the practice in favor of dialogue, so that the unique and hierarchical visions of art are not the only ones to prevail.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joaquín Andres Piumetti, Universidad Nacional de Córdoba

Nacido en Rafaela, Santa Fe en 1995, actualmente reside en Córdoba capital. Se recibió como Licenciado en Teatro en la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba en el año 2021. Su profesión está marcada por una relación estrecha entre la música y la actuación; tiene experiencia en obras tanto como actor y diseñador sonoro. Trabaja como docente en nivel secundario y es Profesor Titular de la cátedra Actuación II en la Escuela Municipal de Artes Escénicas de la ciudad de Rafaela.

References

Baiocchi, M. y Pannek, W. (2011). Taanteatro: teatro coreográfico de tensiones. Ediciones del Apuntador.

Brook, P. (2012). El espacio vacío. Ediciones Península.

Catalán, A. (2007). El actor como escenario. Revista Conjunto, 136, 81-87. http://alecatalan.blogspot.com/2007/07/httpwww.html

Comandú, M. (2019). Cuerpo y voz: la presencia como acontecimiento artístico [tesis de doctorado, Universidad Nacional de Córdoba]. Repositorio Institucional UNC. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/15152

Dubatti, J. (2007). Filosofía del Teatro 1: convivio, experiencia, subjetividad. Atuel.

Grotowski, J. (2011). Hacia un teatro pobre. Siglo XXI.

Han, B. (2019). Ausencia. Caja Negra.

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma. Revista de Psicologia i Ciències de l'Educació, 19, 87-112. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/96984/1/566508.pdf

Martinez Sarrat, G. (2019, 5 de febrero). Concepciones del Giro Actoral - Oscar Rojo - 2012 [video]. YouTube. https://youtu.be/ExzOe3sTboY

Oida, Y. y Marshall, L. (2005). El actor invisible. Arte y Escena Ediciones.

Published

2022-12-01

How to Cite

Piumetti, J. A. (2022). Apology of Listening as an Active Phenomenon. Sendas, 5, 29–43. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/39500

Issue

Section

Debates conceptuales y análisis sobre producciones artísticas