The Analysis of Performances as a Tool for the Study of a Musical Piece

The case of the piano cycle The Seasons by P. I. Tchaikovsky

Authors

  • María Fernanda Escalante Agüero Departamento Música, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Musical Interpretation, Music, Piano, Recording Analysis

Abstract

One of the main activities of the performers that is renewed each time a new repertoire is prepared is the listening and analysis of sound records belonging to other players. The intention of this work is, firstly, to reflect on how this attentive listening process develops, what we pay attention to and what it contributes to the performer. Secondly, to propose a possible systematization of this process in order to be useful to other instrumentalists who wish to share their analysis and conclusions in exhibitions, debates, lectures, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Fernanda Escalante Agüero, Departamento Música, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Es Profesora en Piano por el Conservatorio Superior de Música Félix T. Garzón, Profesora y Licenciada en Perfeccionamiento Instrumental (Piano) por la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba. También integra el Grupo de Musicología Histórica Córdoba. Como docente se ha desempeñado en los niveles Primario del sistema educativo municipal, Secundario y Superior del sistema educativo provincial. Actualmente es profesora en las cátedras de Práctica Instrumental Individual Piano IV y Lenguaje Musical V en el Conservatorio Provincial de Música Alberto E. Ginastera. Desarrolla, paralelamente a la labor docente, proyectos como pianista y pianista acompañante.

References

Ashkenazy, V. (1999). Tchaikovsky. The Seasons. [Disco compacto]. Decca.

Bowen, J. (1996a). “Performance Practice versus Performance Analysis: Why should performers study performance”. Performance Practice Review 9 (1), 16-35.

Bowen, J. (1996b). “Tempo, duration, and flexibility: Techniques in the analysis of performance”. Journal of Musicological Research 16 (2), 111-156.

Chiantore, L. (2011). Historia de la técnica pianística. Madrid: Alianza Editorial.

Clarke, E. (2006). “Escuchar la Interpretación”. En Rink, John (Ed.), La Interpretación Musical. Madrid: Alianza Editorial.

Cook, N. (1999). “Analysing Performance and Performing Analysis”. En Cook, N. y Everist, M. (Eds.) Rethinking Music. Oxford: University Press.

Drozdov, A. (Ed.). (1948). Complete Collected Works (Полное собрание сочинений), vol.52. Moscú. Edición Estatal.

González-Castelao, J. (2010). “Musicología Empírica y Métodos de Análisis de la Interpretación a través del sonido grabado. Su aplicación al estudio de tradiciones y escuelas de dirección (Ataúlfo Argenta, Carl Schuricht, Ernest Ansermet y la Escuela Alemana)”. Revista De Musicología, 33 (1-2): 465-484.

Johnson, P. (2006). “El Legado de las grabaciones”. En Rink, John (Ed.) La Interpretación Musical. Madrid: Alianza Editorial.

Lang, Lang. 2015. Lang Lang in París. Chopin, Tchaikovsky. [Disco compacto]. Sony Classical

López-Cano, R. (2020). La música cuenta. Barcelona: Esmuc. https://rlopezcano.blogspot.com/2020/04/la-musica-cuenta.html

López-Cano, R. y San Cristóbal Opazo, U. (2014). Investigación artística en música: problemas, métodos, experiencias y modelos. Barcelona: Esmuc. http://rlopezcano.blogspot.com/2014/04/investigacion-artistica-en-musica.html

Pletnev, M. (1998). Great Pianists of the 20th century. Tchaikovsky. [Disco compacto] Philips.

Rink, J. (2006). “Análisis y (¿o?) Interpretación”. En Rink, J. (Ed.) La Interpretación Musical. Madrid: Alianza Editorial.

Repp, B. H. (1995). “Expressive Timing in Schumann’s Träumerei: An Analysis of Performances by Graduate Student Pianists”. Journal of the Acoustical Society of America”, 98 (5), 2413-2427.

Roca Arencibia, D. (2011) “Análisis de partituras y Análisis para la interpretación: dos modelos de trabajo”. Quodlibet: revista de especialización musical, 49, 3-21.

Saenz Abarzuza, I. (2018). “La investigación del timing en la interpretación: el software como herramienta en el análisis de la música clásica tonal”. El oído pensante, 6 (1), 73-90. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/oidopensante

Siepmann, J. (2012). Tchaikovsky. His Life and Music. Estados Unidos: Sourcebooks Mediafusion.

Tchaikovsky, P. I. (1875). Carta 419. Tchaikovsky Research. https://en.tchaikovsky-research.net/pages/Letter_419

Tchaikovsky, P. I. (1875). Carta 426. Tchaikovsky Research. http://en.tchaikovsky-research.net/pages/Letter_426

Published

2021-12-20

How to Cite

Escalante Agüero, M. F. (2021). The Analysis of Performances as a Tool for the Study of a Musical Piece: The case of the piano cycle The Seasons by P. I. Tchaikovsky. Sendas, 4, 61–82. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/36262

Issue

Section

Debates conceptuales y análisis sobre producciones artísticas