Composing [in] Space.

Compositional techniques based on awareness of space as a form-bearing dimension.

Authors

  • Hernando Varela Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Contemporary music, Vocal music, Contemporary art, Latin American art

Abstract

The goal of this research was to develop compositional techinques that enhance space as a musical parameter. Therefore, I thought about the posibilities of sound spatialization and its state as discurse structuring. In other words, I researched on the capacity of space of constitute itself as a form-bearing dimension in musical discourse. The techniques developed were tested in three compositions that stringed along this process (2013-2014): Omaggio a Salvatore Sciarrino, four alto sax; Girones, four mixed voices groups; Mutaciones, mixed sextet (pierrot quintet + vibraphone).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hernando Varela, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciado en Composición Musical por la Universidad Nacional de Córdoba. Becario SeCyT, cursando el Doctorado en Artes de la FA-UNC y miembro del Proyecto de Investigación Consolidar “Las ritualidades de las Performance. El hecho artístico y las cuatro tesis de Erika Fischer-Lichte desde una mirada local” (Secyt-UNC. 2018-2021). Se desempeña como Profesor Asistente en las carreras de Licenciatura en Dirección Coral y Profesorado en Educación Musical (UNC). Director del Coro de la Facultad de Artes (UNC, 2007-2014). Director artístico por concurso de la Banda Sinfónica de la Municipalidad de Córdoba (2016-2019). Director invitado de diversos elencos estables como la Orquesta Sinfónica de la Provincia de Córdoba, Banda Sinfónica de la Provincia de Córdoba, Coro Municipal de Córdoba, Orquesta de Cuerdas Municipal.

References

Basso, G. (2006). Percepción Auditiva. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Basso, G.; Di Liscia, O. & Pampin, J. (2009). Música y espacio: ciencia, tecnología y estética. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Blauert, J. (1983). Spatial Hearing. Cambridge: MIT Press.

Cetta, P. (2007). Un modelo para la simulación del espacio en música. Buenos Aires: Educa.

Chion, M. (1999). El sonido. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Burns, C. (2005). Compositional Strategies for Point-Source Spatialization. eContact! (8.3). Recuperado de https://econtact.ca/8_3/burns.html

Macedo, F. (2011). Phenomenology, Spatial Music and the Composer: prelude to a phenomenology of space in electroacustic music. Proceedings of the International Computer Music Conference, 29-36. Recuperado de https://quod.lib.umich.edu/cgi/p/pod/dod-idx/phenomenology-spatial-music-and-the-composer-prelude.pdf?c=icmc;idno=bbp2372.2011.006;format=pdf

McAdams, S. (1989). Psychological constraints on form-bearing dimensions in music. Contemporary Music Review, 4 (1), 181-198.

Schaeffer, P. (1996). Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza.

Wilhelm, R. (2009). I Ching: el libro de las mutaciones. Buenos Aires: Sudamericana.

Zampronha, E. (2012). Música desplegada en el espacio. Espacio Sonoro, Revista de Música Actual, (27), 1-15.

Published

2020-10-26

How to Cite

Varela, H. (2020). Composing [in] Space. : Compositional techniques based on awareness of space as a form-bearing dimension. Sendas, 3(1), 136–157. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/30644