Survey on the state of university channels and diagnosis of TV5 School Channel

Authors

  • Valentina Bencharski Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
  • Aylen Cabanay Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Television, Education, Universities, Retrospective searches, Communication research and policy

Abstract

This article resumes the main guidelines of the final work of the Bachelor on Cine and TV of the Universidad Nacional of Córdoba. It addresses the state of affairs of the TV5 School Channel of the Arts Faculty and had as its main objective the survey of the forms of organization, production and circulation of content of different university channels with the purpose of releasing aspects that are useful to diagnose the particular situation from TV5. Finally, based on the selected data, a proposal is made for institutional and content dissemination that consider transmedia practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valentina Bencharski, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Es licenciada en Cine y Televisión por la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba (2019). Actualmente cursa su especialización en Educación y Nuevas Tecnologías en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). Su campo de interés es el cruce de lo audiovisual con la educación y el uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC).

Aylen Cabanay, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Es licenciada en Cine y Televisión de la Universidad Nacional de Córdoba. Se desarrolla como Redactora Publicitaria. Es ayudante adscripta en la cátedra Realización Televisiva de la Facultad de Artes de la UNC. Actualmente investiga sobre Medios Multiplataformas en el marco de la FA en conjunto con SECYT.

References

Aguaded Gómez, J. I. y Macías Huelva, Y. (2007). Televisión universitaria y servicio público. Revista Comunicar. Volumen 16 (31) 681-689.

Bruno, D. (11 de mayo de 2007). Diagnóstico y poder. Diagnóstico y participación. Comunitaria e institucional. [Mensaje en un blog] Recuperado de: https://comunicacion.blogspot.com/2007/05/diagnostico-de-la-comunicacin.html

Camarero Calandria, E. (2010). Universidad, TV, internet, nuevos modelos de intercambio de comunicación social y científica. En R. Zallo y A. Badillo (eds.), Mercado y políticas de cultura y comunicación en la convergencia global (p. 176-184). Recuperado de: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/33029/Pages%20from%20ActasULEPICC2010%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Camarero Calandria, E. (2013). Análisis de la eficacia comunicativa de las televisiones universitarias en internet. Revista Vivat Academia. Volumen 123 (3), 24-40.

De Schutter, A. (2009). El proceso de la investigación participativa. Revista Aportes. Volumen 2 (20). 2-18.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

Gámiz Sánchez, V. y Romero López, A. (2011). La televisión universitaria, el ejemplo de la Universidad de Granada. Revista de Educación Mediática y TIC. Volumen 1 (1), 52-67.

García Ferrando, M. (1986). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid. Alianza Universidad.

Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger. Recuperado de: https://www.technologyreview.com/2003/01/15/234540/transmedia-storytelling/

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. La cultura de la convergencia en los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Lamarca Lapuente, M. J. (2007). Hipertexto: El nuevo documento en la cultura de la imagen. España: Agetec. Recuperado de: http://www.agetec.org/ageteca/hipertexto_cultura.pdf

Liendo, C. Servent, P. (2010). Pensar para la producción audiovisual multiplataforma para la Televisión Digital. Pangea. Volumen 1 (10). 199-213.

Mohaded, A. (2017). Propuesta para la dirección de TV5/ Canal Escuela del Departamento de Cine y TV de la Facultad de Artes UNC [Proyecto de gestión]. Copia en posesión de Valentina Bencharski & Aylen Cabanay.

Relys Díaz, L. (2005). Yo, sí puedo un programa para poner fin al analfabetismo. La Habana: Casa Editora Abril.

Rincón, O. (2018). Ya no hay tele, habitamos el entretenimiento audiovisual expandido. Orillera. Volumen 3. Recuperado de: http://orillera.undav.edu.ar/ya-no-hay-tele-habitamos-el-entretenimiento-audiovisual-expandido/

Rodríguez Gómez G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Granada: Ediciones Aljibe.

Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.

Published

2020-10-26

How to Cite

Bencharski, V., & Cabanay, A. (2020). Survey on the state of university channels and diagnosis of TV5 School Channel. Sendas, 3(1), 61–74. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/30622