The Feminist Doc-fic
Exploring the Cinema –Witness of Time– and its (Re)presentations
Keywords:
Cinema, Feminism, Discourse, Latin American ArtAbstract
This article explores the possible intersections between feminist film theories and the geopolitically produced cinema from Latin America. Taking cinema as an object of study, as a discourse, and also as a set of institutions surrounding the production, exhibition and distribution of films. Also the potential of feminist film theory is taken in consideration because allow us both new ways of analysis and new perspectives in order to keep us sensitive and be able to see what often goes unnoticed and what is taken for granted in sexist cinema (Kuhn 1991).
Downloads
References
Aumont, J., Bergala, A., Marie, M., & Vernet, M. (1991). Estética del cine. Paidós.
Birri, F. (2007a): Soñar con los ojos abiertos: Las treinta lecciones de Stanford. Argentina, Buenos Aires: Editorial Aguilar.
Birri, F. (2007b). Cómo se filma un film “Doc-Fic”. Córdoba, España-La Habana, Cuba: Diputación de Córdoba. Delegación de Cultura.
Bettendorff, P. y Pérez Rial, A. (eds.). (2014). Tránsitos de la mirada. Mujeres que hacen cine. Buenos Aires, Argentina: Libraria.
Colaizzi, G. (2001). El acto cinematográfico: género y texto fílmico. Lectora: revista de dones i textualitat, 7 (7), 1-2.
Duras, M. (noviembre/diciembre de 2009). Revista de Artes Edición nº 17. http://www.revistadeartes.com.ar/xvii_cine_el_espectador_marguerite_duras.html
Gutiérrez Alea, T. (2009). Dialéctica del espectador. La Habana, Cuba: Escuela Internacional de Cine y TV(EICTV).
Guzmán Arroyo, A. (2019). Descolonizar la memoria. Descolonizar los feminismos. La Paz, Bolivia: Tarpuna Muya.
Khun, A. (1991). Cine de Mujeres. Feminismo y Cine. Madrid, España: Ediciones Cátedra, S.A.
Lavaca TV y Canal Abierto (27 de agosto de 2019). “Frente al Poder no te empoderas, frente al Poder te rebelas”. https://canalabierto.com.ar/2019/08/27/frente-al-poder-no-te-empoderas-frente-al-poder-te-rebelas/
Rich, B. R., y Kornreich, I. (1992). Hacia una demanda feminista en el nuevo cine latinoamericano. Debate Feminista, 5, 292–320.
Rich, A. (1983). Sobre mentiras, secretos y silencios. Barcelona, España: ICARIA EDITORIAL, S.A.
Rocha, G. (2011). La revolución es una estétyka. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra Editora.
Zecchi, B (2016). “Mujeres y cine: Nombrar un corpus, rescatar un legado y definir un lenguaje propio”. En Catálogo MIC Género: Democracia, Medios y Feminismo (pp. 180-193). México. https://issuu.com/micgenero/docs/catalogo_micgenero_2016
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Paula Compagnucci
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Commercial use of the original work and any derivative works is not permitted, and distribution of derivative works must be made under a license equal to that which governs the original work.