The Feminist Doc-fic

Exploring the Cinema –Witness of Time– and its (Re)presentations

Authors

  • Ana Paula Compagnucci Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Cinema, Feminism, Discourse, Latin American Art

Abstract

This article explores the possible intersections between feminist film theories and the geopolitically produced cinema from Latin America. Taking cinema as an object of study, as a discourse, and also as a set of institutions surrounding the production, exhibition and distribution of films. Also the potential of feminist film theory is taken in consideration because allow us both new ways of analysis and new perspectives in order to keep us sensitive and be able to see what often goes unnoticed and what is taken for granted in sexist cinema (Kuhn 1991).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Paula Compagnucci, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Cine y Televisión por la Universidad Nacional de Córdoba. Profesora Adscripta en las cátedras de Realización Audiovisual III y Montaje e investigadora en la misma universidad. Aborda temáticas que vinculan los estudios regionalistas sobre el cine con las teorías fílmicas feministas. Actualmente se encuentra realizando un Doctorado en Semiótica en el Centro de Estudios Avanzados de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Córdoba. Es realizadora audiovisual de cortos y largometrajes de carácter independiente con anclaje territorial y perspectiva de género.  Se profesionalizó en el área de dirección en la Escuela Internacional de Cine y Televisión (EICTV) en San Antonio de los Baños, Cuba, becada por el Fondo Nacional de las Artes.   

References

Aumont, J., Bergala, A., Marie, M., & Vernet, M. (1991). Estética del cine. Paidós.

Birri, F. (2007a): Soñar con los ojos abiertos: Las treinta lecciones de Stanford. Argentina, Buenos Aires: Editorial Aguilar.

Birri, F. (2007b). Cómo se filma un film “Doc-Fic”. Córdoba, España-La Habana, Cuba: Diputación de Córdoba. Delegación de Cultura.

Bettendorff, P. y Pérez Rial, A. (eds.). (2014). Tránsitos de la mirada. Mujeres que hacen cine. Buenos Aires, Argentina: Libraria.

Colaizzi, G. (2001). El acto cinematográfico: género y texto fílmico. Lectora: revista de dones i textualitat, 7 (7), 1-2.

Duras, M. (noviembre/diciembre de 2009). Revista de Artes Edición nº 17. http://www.revistadeartes.com.ar/xvii_cine_el_espectador_marguerite_duras.html

Gutiérrez Alea, T. (2009). Dialéctica del espectador. La Habana, Cuba: Escuela Internacional de Cine y TV(EICTV).

Guzmán Arroyo, A. (2019). Descolonizar la memoria. Descolonizar los feminismos. La Paz, Bolivia: Tarpuna Muya.

Khun, A. (1991). Cine de Mujeres. Feminismo y Cine. Madrid, España: Ediciones Cátedra, S.A.

Lavaca TV y Canal Abierto (27 de agosto de 2019). “Frente al Poder no te empoderas, frente al Poder te rebelas”. https://canalabierto.com.ar/2019/08/27/frente-al-poder-no-te-empoderas-frente-al-poder-te-rebelas/

Rich, B. R., y Kornreich, I. (1992). Hacia una demanda feminista en el nuevo cine latinoamericano. Debate Feminista, 5, 292–320.

Rich, A. (1983). Sobre mentiras, secretos y silencios. Barcelona, España: ICARIA EDITORIAL, S.A.

Rocha, G. (2011). La revolución es una estétyka. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra Editora.

Zecchi, B (2016). “Mujeres y cine: Nombrar un corpus, rescatar un legado y definir un lenguaje propio”. En Catálogo MIC Género: Democracia, Medios y Feminismo (pp. 180-193). México. https://issuu.com/micgenero/docs/catalogo_micgenero_2016

Downloads

Published

2021-12-20

Issue

Section

Debates conceptuales y análisis sobre producciones artísticas

How to Cite

The Feminist Doc-fic: Exploring the Cinema –Witness of Time– and its (Re)presentations. (2021). Sendas, 4, 49-60. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/36255