Nursing care process for a safe return to schools post-covid-19

Authors

  • Marco Esteban Morales Rojas Universidad Autónoma de Yucatán: Mérida, Yucatán, MX
  • Didier Francisco Aké Canul Universidad Autónoma de Yucatán: Mérida, Yucatán, MX
  • Sheila Mariela Cohuo Cob Universidad Autónoma de Yucatán: Mérida, Yucatán, MX
  • Maricela Balam Gómez Universidad Autónoma de Yucatán: Mérida, Yucatán, MX
  • Dallany Trinidad Tun González Universidad Autónoma de Yucatán: Mérida, Yucatán, MX

DOI:

https://doi.org/10.59843/2618-3692.v23.n40.39574

Keywords:

Nursing Care Process, Community Health Nursing, COVID-19, School Health

Abstract

COVID-19 caused the closure of schools, moving activities to virtual environments for almost two years. Subsequently, governments give educational institutions plans for the safe return to school activities to improve a transition to face-to-face attendance for the school community and keep new cases of COVID-19 to a minimum. The nursing professional, through the Nursing Care Process (NCP), has the necessary tools and knowledge to operationalize these guidelines and implement them effectively in school communities. Objective: To facilitate a safe return to school activities in a primary school in Mexico. Methodology: A community case study with NCP, establishing the community of a primary school as a patient, for the assessment qualitative techniques and community participation were used and for the diagnostic process, results, and interventions the NANDA 2021-2023 taxonomy was used, Classification of NOC Results and classification of NIC Interventions. Results: Work was carried out around a diagnosis, a result, and two interventions on community participation in educational and health communication programs, as well as the reduction of risk behaviors for health in the community. Conclusions: The NCP made it possible to improve health-promoting behaviors around the use of face masks, healthy distance, and hand washing in the community. By considering the assessment of different actors, health communication materials were made as a technique to reinforce learned habits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Esteban Morales Rojas, Universidad Autónoma de Yucatán: Mérida, Yucatán, MX

Maestro en Salud Pública. Correo: marco.morales@correo.uady.mx. *Corresponsal

https://orcid.org/0000-0003-3416-0806

Didier Francisco Aké Canul, Universidad Autónoma de Yucatán: Mérida, Yucatán, MX

Sheila Mariela Cohuo Cob, Universidad Autónoma de Yucatán: Mérida, Yucatán, MX

Maestra en Gestión y Políticas Publicas. Correo: sheila.cohuo@correo.uady.mx.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4936-5142.

Maricela Balam Gómez, Universidad Autónoma de Yucatán: Mérida, Yucatán, MX

Dallany Trinidad Tun González, Universidad Autónoma de Yucatán: Mérida, Yucatán, MX

References

Cifuentes J. Consecuencias en los Niños del Cierre de Escuelas por Covid-19: El Papel del Gobierno, Profesores y Padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 2020 Marzo; 9(3e): p. 1-12.

Sánchez I. Impacto psicológico de la COVID-19 en niños y adolescentes. MEDISAN. 2021 Febrero; 25(1): p. 123-141.

Bolivar A. La escuela en un escenario postcovid: lo que hemos perdido, lo que podemos ganar. Innovaciones Proceso de atención de enfermería para un retorno seguro a las escuelas posterior al covid-19 -análisis de caso comunitario. Marco Esteban Morales Rojas, Didier Francisco Aké Canul,Sheila Mariela Cohuo Cob,Maricela Balam Gómez, Dallany Trinidad Tun González. Educativas. 2021 Diciembre; 23(35): p. 7-13.

Prestia A. The Moral Obligation of Nurse Leaders: COVID-19. Nurse Leader. 2020 Agosto; 18(4): p. 326-328.

Barrera R. Como evaluar el riesgo de los establecimientos educacionales en Chile, ante una posible reapertura, durante la pandemia de Covid-19. Tesis de Maestría. Santiago, Chile: Universidad del Desarrollo, Facultad de Ingeniería; 2020.

Gobierno del Estado de Yucatán. Protocolo para el regreso seguro a clases en el Estado de Yucatán. Protocolo Guía. Mérida, Yucatán: Secretaría de Educación, SEGEY; 2021. Report No.: V. 1.0.

Berasategi N. Las voces de los niños y de las niñas en situación de confinamiento por el COVID-19. Reporte Técnico. Bilbao: Universidad del País Vasco, CIP. Biblioteca Universitaria; 2020. Report No.: ISBN: 978-84-1319-229-1.

Alianza Internacional de Enfermeras Escolares. Plan estratégico de enfermería escolar para el retorno seguro a las aulas durante la pandemia por SARS-CoV-2. Documento técnico de consulta. Santiago, Chile: ALIANZA INTERNACIONAL DE ENFERMERAS ESCOLARES (Chile-España), Prensa; 2020. Report No.: AMECE 1.0.

Finset A, Bowsworth H, Butow P. Effective health communication – a key factor in pandemic. Patient Education and Counseling. 2020 Enero; 103(1): p. 873-876.

Kourkouta L, Papathanasiou I. Communication in Nursing Practice. Mater Sociomed. 2014 Febrero; 26(1): p. 65-67.

Parnell T, Stichler J, Barton A. A concept analysis of health literacy. Nurs Forum. 2019 Enero; 54(1): p. 315-327.

Teoli A, Scarparo F, Vargas L. New Coronavirus: (Re)thinking the care process in Primary Health and Nursing. Revista Brasileira de Enfermagem. 2020; 73(2): p. 1-5.

Herman H, Kamitsuru S. NANDA Diagnósticos Enfermeros. Definiciones y Clasificación 2021-2023. 12th ed. Madrid: Elsevier ES; 2021.

Moorhead S, Swanson E, Johnson M, Maas M. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC). Sexta ed. España: Elsevier; 2018.

Butcher H, Bulechek G, Dochterman J, Wagner C. Clasificación de Resultados de Enfermería (NIC). Séptima ed. España: Elsevier; 2018.

Cernich A, Lee S, Bianchi D. Building the Evidence for Safe Return to School During the COVID-19 Pandemic. Pediatrics. 2022 Febrero; 149(2): p. 1-2.

Rivas E, López J, Cicero A. Intervención educativa para la prevención de la COVID-19 en el ámbito de la Educación Infantil y Primaria de Cantabria. Parainfo Digital. 2020 Noviembre; 14(32): p. 1-3.

COVID-19 y regreso a clases: Gasto de inversión en infraestructura sanitaria. [Online].; 2021 [cited 2022 abril 08. Available from: https://bit.ly/3xKLIKE.

Maughan E, Johnson K, Gryfinski J. Show me the evidencie: COVID-19 and School Nursing in the 21st Century. NASN School Nurse. 2020 Diciembre; 36(1): p. 47-51.

Published

2022-11-30

How to Cite

Morales Rojas, M. E., Aké Canul, D. F., Cohuo Cob, S. M., Balam Gómez, M., & Tun González, D. T. (2022). Nursing care process for a safe return to schools post-covid-19. Notas De Enfermería, 23(40), 4–12. https://doi.org/10.59843/2618-3692.v23.n40.39574

Issue

Section

Artículos Originales