Ursaverio: Never Confuse a Fool with a Butter Seller
Keywords:
farce , madness , metatheatricality, grotesco criolloAbstract
This article focuses on the analysis of the unpublished play Ursaverio (2023) by Roberto Arlt, exploring its intertextuality with Saverio el cruel and the recurring themes in his production, such as farce, madness, metatheatricality and the grotesco criollo. We will analyze how, through the play, Arlt addresses the critique of institutions and capitalist idiosyncrasy, reflecting the marginal characters’ struggle to thrive. The analysis focuses on how Arlt portrays the struggle of these marginal characters, who, despite their efforts, end up becoming victims of modernity. This dynamic is manifested in the representation of life as a farce, where appearances and illusions play a crucial role. Likewise, a comparison is established between the notions described above and The Rainbow of Desire (2022) by Augusto Boal. Ultimately, this article seeks to contribute to a deeper understanding of Arlt’s legacy in the context of Argentine theater and its relevance in contemporaneity.
References
Arlt, R. (1942). Pequeña historia del Teatro del Pueblo. Conjunto, 65, 143.
Arlt, R. (1968). Teatro completo: Prueba de amor. Trescientos millones. El fabricante de fantasmas. África. (1). Editorial Schapire.
Arlt, R. (1997). Roberto Arlt. Teatro Completo. (D. Viñas, Ed.). Losada.
Arlt, R. (2023). Ursaverio (I. Gutiérrez Muiño & O. Brando, Eds.). Estuario editora.
Bajtín, M. M., Forcat, J., y Conroy, C. (1974). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento (Vol. 14). Barral Editores.
Barletta, L. (1967). Boedo y Florida: Una versión distinta. Ediciones Metrópolis.
Boal, A. (2022). El arcoíris del deseo. Interzona.
Cortázar, R. (1970). Los Reyes. Editorial Sudamérica. Buenos Aires.
Kaiser-Lenoir, C. (1977). El grotesco criollo: estilo teatral de una época. Casa de las Américas.
López Chuhurra, O. (1967). Máscaras y rostro de Luigi Pirandello. Cuadernos Hispanoamericanos, 216, 521-537.
Flaubert, G. (2005). Madame Bovary (Ed. G. Palacios). Cátedra.
Prieto, J. (2010). Los dos Saverios: delirio, poder y espectáculo en Roberto Arlt. Iberoamericana (2001), 49-68.
Puga, G. O. (2011). Pilares de la escena independiente argentina. Roberto Arlt en el teatro del pueblo. Stichomythia: Revista de teatro español contemporáneo, (11), 3-14.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mauro Solé López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
Adaptar — remezclar, transformar y contruir a partir del material.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de licencia
Bajo los siguientes términos:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada,
brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios.
NoComercial — Usted no puede hacer uso
del material con propósitos comerciales.