The Price of Flying High: Freedom and Death in Parallel in the New Spain Poetry

Authors

  • Cynthia Marlene Gómez Castillón Universidad de Guadalajara. Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades

Keywords:

New spain period, romanticism, captivity, freedom, image iconography, emblems, ekphrasis, aviary

Abstract

The role birds play in the New Spain literature and, later, in Romanticism, can be associated with human behavior: analogies, symbolisms and meanings that lead us to different interpretations. In this analysis, we will explore poetry written by various authors with different points of view, which are related to their time and production context. Based on the most current emblems and supported by the concept of ekphrasis, we aim to highlight the presence of an image in the New Spain poetry. The little bird’s gaze, its actions and everything that surrounds it are crucial elements towards the understanding of certain meanings such as freedom, death and captivity.

References

Bocanegra, M. (1995). Poetas novohispanos segundo siglo (1621-1721). Parte primera. UNAM.

Castellanos, E. T. (s.f.). Flores Silvestres. Universidad Autónoma de Nuevo León. Recuperado de: http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1080019413/1080019413.PDF

Diccionario Histórico de la Lengua Española (s.f.). Recuperado de: https://apps2.rae.es/DA.html

Velázquez, A. (1998). Castas o marchitas “El amor del colibrí” y “La flor muerta” de Manuel Ocaranza. UNAM.

Landívar, R. (2012). Rusticatio mexicana. Universidad Nacional de Costa Rica.

Navarrete, F. M. (1991). Entretenimientos poéticos, Tomo I. Porrúa.

Zapata, L. D. (1986). Obras. Ed. de José Pascual Buxó. Fondo de Cultura Económica (Letras Mexicanas).

Alberdi Soto, B. (2016). Escribir la imagen: la literatura a través de la écfrasis. Literatura y Lingüística. (33), pp. 17-37.

García, J. (2010). II Repertorio de aves. Symbola et emvlemata avium. Las aves en los libros de emblemas y empresas de los siglos XVI y XVII. (Pp. 517-519). SIELAE (Seminario Interdisciplinar para el Estudio de la Literatura Áurea Española).

De Covarrubias, S. (1610). Emblemas Morales. Recuperado de: https://play.google.com/books/reader?id=Naq7LRbQ80EC&pg=GBS.PA16-IA1&hl=es

Ferro, G. (1623). Teatro D ' Imprese (p. 309). Parte Prima. Recuperado de: https://play.google.com/books/reader?id=khzg_bpLq9AC&pg=GBS.RA1-PA308&hl=es

Mitchel, W. (2009). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. , Trad. de Y. Hernández. Akal.

Pimentel, L. (2012). Ecfrasis y lecturas iconotextuales. Poligrafías. Revista De Teoría Literaria Y Literatura Comparada, (4). Recuperado de: https://www.revistas.unam.mx/index.php/poligrafias/article/view/31343

Infantes, V. (1996). La presencia de una ausencia: la emblemática sin emblemas. En Literatura emblemática hispánica. Actas del I Simposio Internacional (A Coruña, 1994), Sagrario López Poza (ed.). A Coruña: Universidade, 1996, pp. 93-109.

Published

2023-12-15

Issue

Section

Preferiría no hacerlo

How to Cite

The Price of Flying High: Freedom and Death in Parallel in the New Spain Poetry. (2023). Nota Al Margen, 1(2), 36-48. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/notalmargen/article/view/42440