RESULTS EVALUATION TO PROSPECT THE RESEARCH

Authors

  • Carlos Alberto Montero Corrales Universidad Nacional, Costa Rica
  • Claudio Monge Hernández Universidad Nacional, Costa Rica
  • Maritza Vargas Montero Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44215

Keywords:

Research, prospecting, results evaluation

Abstract

The objective of the study aimed to demonstrate the contributions of results evaluation for prospecting research, through the explanation of the case study conducted at the Veterinary School at the National University of Costa Rica in the year 2033, in order to assess its limitations and contributions as a method. The theoretical framework that delimited the study was based on the concept of Foresight, which is a tool that explores trends shaping the future of science and technology, contributing to scientific and technological planning and decision-making (Martin, 2010). The methodology employed was of a mixed nature, combining bibliometric techniques for scientific production analysis, as well as the application of expert panels, the Reigner's abacus, and the construction of scenarios for the year 2033 at the Veterinary School. As part of the results, 5 research areas were identified for further development: public health, basic sciences, development and innovation, medicine and surgery, and reproduction. Scenarios were envisioned for each of these areas, and research lines were delineated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alberto Montero Corrales, Universidad Nacional, Costa Rica

Estudiante de doctorado de la Universidad Politécnica de Valencia, España. Máster en política científica y tecnológica por la Universidad Estatal de Campinas, São Paulo, Brasil. Licenciado en Administración Pública por la Universidad de Costa Rica. Asesor académico de la Vicerrectoría de Investigación de la Universidad Nacional, Costa Rica. Profesor de la Escuela de Administración Pública e investigador del Centro de Investigación y Capacitación en Administración Pública de la Universidad de Costa Rica. Posee publicaciones asociadas al campo de la bibliometría, altimetría y evaluación y prospección de programas y proyectos científicos y sociales.

Claudio Monge Hernández, Universidad Nacional, Costa Rica

Profesional en Planificación Económica y Social, posee una Licenciatura en Educación Ambiental, así como un Máster en Liderazgo y Gerencia Ambiental y otro en Economía Social y Empresa Cooperativa. Actualmente es asesora en Planificación Estratégica Prospectiva y Evaluación de la Investigación, en la Vicerrectoría de Investigación de la Universidad Nacional de Costa Rica. Con una trayectoria de 20 años en la Universidad Nacional, ha desempeñado roles como docente e investigadora, especializándose en planificación, diseño y formulación de proyectos comunitarios, diagnósticos participativos, y estudios de factibilidad económica y social en proyectos agroindustriales y ambientales. Su experiencia incluye ser facilitadora en procesos de planificación prospectiva estratégica y transferencia tecnológica.  

Maritza Vargas Montero, Universidad Nacional, Costa Rica

Cientista Político, Evaluador profesional, Diplomado en Integración y Cooperación Sur-Sur, con experiencia como asesor, consultor e investigador en políticas públicas, legislación, gestión del conocimiento, comunicación e incidencia política, política exterior y integración, descentralización y territorialización, plaguicidas y medio ambiente, y gobierno local, con perspectivas participativas y de trabajo en equipos interdisciplinarios. 

References

Alkin, M.C. (ed.). (2004). Evaluation Roots: Tracing Theorists Views and Influences. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Bourgeois, R. (2015). A Glossary of Terms commonly used in Futures Studies.

Bourne, P. E., Clark, T. W., Dale, R., de Waard, A., Hovy, E. H., y Shotton, D. (2012). Improving the future of research communications and e-Scholarship (Dagstuhl Perspectives Workshop 11331). Dagstuhl Manifestos, 1(p. 1).

Butler, L. (2007). Assessing University Research: A Plea for a Balanced Approach. Science and Public Policy, 34(8), 565–74.

Escuela de Medicina Veterinaria. (2023). Portafolio de Líneas de Investigación. Universidad Nacional. Heredia. Costa Rica.

Global Center for Public Service Excellence. (GCPSE). (2018). Empowered Futures for the 2030 Agenda. UNDP Global Centre for Public Service Excellence, 50.

Guba, E. G., y Lincoln, Y. S. (2011). Avaliação de quarta geração. Campinas: Unicamp.

Link, A. N., y Vonortas, N. S. (Eds.). (2013). Handbook on the theory and practice of program evaluation. Edward Elgar Publishing.

Martin, B. R. (2010). The origins of the concept of ‘foresight’ in science and technology: An insider's perspective. Technological Forecasting and Social Change, 77(9), 1438-1447.

Medina, J., Becerra, S., y Castaño, P. (2014). Prospectiva y política pública para el cambio estructural en América Latina y el Caribe. Cepal.

Miles, I. (2010). The development of technology foresight: A review. Technological Forecasting and Social Change, 77(9), 1448-1456.

Miles, I., Meissner, D., Vonortas, N. S., y Carayannis, E. (2017). Technology foresight in transition. Technological Forecasting and Social Change, 119, 211-218.

Montero, C., Monge Hernández, C., y Herrera, J. (2022). Agenda Universitaria de Evaluación y Planificación de la Universidad Nacional. Universidad Nacional. Recuperado de: https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/23907

Monge Hernández, C. (Noviembre, 2020). Evaluar la ciencia: ¿para qué? Ponencia presentada en: Coloquio Internacional “Asimetrías del conocimiento. Producción, circulación, impactos, organizado por Ibero-Amerikanisches Institut, el Instituto de Investigación sobre Conocimiento y Políticas Públicas (CPP-CIC) y la Biblioteca del Congreso de la Nación Argentina. Recuperado de http://hdl.handle.net/11056/22706

Monge Hernández, C., Valderramos Vásques, E., Cuadra Navarro, G., y Fernández Días, M. (2022). Evaluación estratégica del Impacto Político de la Universidad Nacional. Heredia: Vicerrectoría de Investigación. Recuperado de http://hdl.handle.net/11056/24671

Morgan Jones, M., Manville, C., y Chataway, J. (2017). Learning from the UK’s research impact assessment exercise: a case study of a retrospective impact assessment exercise and questions for the future. The Journal of Technology Transfer, 1-25.

Müller, R., y de Rijcke, S. (2017). Thinking with indicators. Exploring the epistemic impacts of academic performance indicators in the life sciences. Research Evaluation, 26(3), 157-168.

Muraro Da Silva, V. (2021). Futures Studies and Foresight for Science, Technology and Innovation: Trends of using Big Data and Machine Learning. Tesis Doctoral. UNICAMP.

Popper, R. (2008). How are foresight methods selected? Foresight, 10(6), 62-89.

Puertas de García, M. (2008). Diseño de líneas de investigación en las Instituciones Universitarias, Biblioteca las casas, 4(1). Recuperado de http://www.index-f.com/lascasas/documentos/lc0300.php

Saritas, O. (2013). Systemic foresight methodology. En D. Meissner., L. Gokhberg., A. Sokolov. (Edits.). Science, technology and innovation policy for the future: Potentials and limits of foresight studies (83-117). Moscú, Rusia: Springer

Saritas O., y Smith J. (2011). The Big Picture – trends, drivers, wild cards, discontinuities and weak signals. Futures, 43(3), 292-312.

Shadish, W., Cook, TD., y Leviton, LC. (1991). Foundations of Program Evaluation: Theories of Practice. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Stern, N. (2016). Building on success and learning from experience: An independent review of the Research Excellence Framework.

Van Duijne, F., y Bishop, P. (2018). Introduction to strategic foresight. Future, 1 (67).

Published

2024-02-01

How to Cite

Montero Corrales, C. A., Monge Hernández, C., & Vargas Montero, M. (2024). RESULTS EVALUATION TO PROSPECT THE RESEARCH. Integración Y Conocimiento, 13(1), 86–108. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44215

Issue

Section

DOSSIER: EVALUACIÓN DE LA INVESTIGACIÓN Y CONOCIMIENTO ABIERTO. RACIONALIDAD, INSTRUMENTOS Y ACTORES EN DEBATE