EVALUATION OF COMPETENCIES AND LABOR DEMAND. THE CASE OF UNIVERSITY GRADUATES FROM THE NATIONAL UNIVERSITY OF ASUNCION

Authors

  • María Gloria Paredes Instituto de Ciencias Sociales (ICSO)
  • Luis Ortiz Instituto de Ciencias Sociales (ICSO)

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31950

Keywords:

Higher Education, labor market, skills, knowledge areas, university graduates

Abstract

This study focused on the evaluation of differences in the demands of labor competencies for graduates of UNA careers, within various areas of knowledge, based on the assessment perceived by graduates. The study was exploratory and inferential (non-parametric Kruskal-Wallis test) and the information corresponds to a sample of graduates of UNA. The hypothesis tested was that the generic competences demanded vary depending on the area of ​​knowledge of the graduates. The results indicate significant differences between the types of competencies demanded for the different areas of knowledge, specifically in the basic and development competences, the health area differs significantly from the areas of science, education and humanities and art, social sciences, administration and commerce , as well as law. The labor market of the professions demands for the same basic and development competences to the professionals of both sexes; in contrast, the required relational competencies vary. The application of job skills at work and the skills acquired during the career are positively and significantly correlated. The results of this study allow further research on the adequacy of the training of graduates in generic labor skills to the labor market needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, V. (2006). Investigación y relevamiento de la situación laboral de egresados de la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UNA. San Lorenzo: UNA.

Becker, G. (1983). El capital humano. Un análisis teórico y empírico referido a la educación. Madrid: Alianza.

Beneitone, P.; Esquetini, C.; Gonzalez, J.; Maleta; M., Siufi, G. y Wagnaar, R. (2007). Informe Final Proyecto Tuning. América Latina: reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina 2004-2007. Bilbao: Universidad Deusto. Recuperado de http://tuning.unideusto.org

Cañedo -Villarreal, R. (2010). Educación superior y mercado de trabajo. El caso de los egresados de la Universidad Autónoma de Guerrero (Tesis Doctoral.) San José: DUCERE.

Collins, R. (1989). La sociedad credencialista. Sociología histórica de la educación y estratificación. Madrid: Akal.

Conover, W. J. (1999). Practical Nonparametric Statistics. 2nd edition. NY: John Wiley & Sons.

Dirección General de Estadística, Encuesta y Censos. (2010). Encuesta Permanente de Hogares 2000 al 2009. Paraguay: DGEEC.

Domínguez, J. (2006). La inserción laboral de los profesionales graduados en Ciencias de la Educación: Adecuación de la formación universitaria al Mercado de Trabajo (Tesis Doctoral). Universidad de Barcelona, Barcelona.

Formichella, M. M. y London, S. (2005). Reflexiones acerca de la noción de empleabilidad. Buenos Aires: CONICET.

García Montalvo, J. y Mora, J.G. (2001). El mercado laboral de los titulados superiores en España y Europa. Papeles de Economía Española, 86, 111-127.

García Segovia, R. (2015). Formación por competencias: factor clave de empleabilidad. Alicante: Universidad de Alicante.

González, J.; Wagenaar, R. y Beneitone, P. (2004). TUNING-América Latina: un proyecto para las universidades, Revista Iberoamericana de Educación, 35, 151-164.

Kruskal, W. H. & Wallis, W. A. (1952). Use of ranks in one-criterion variance analysis. Journal of the American Statistical Association, 47 (260), 583-621. Recuperado de www.jstor.org/stable/2280779

Lehmann, E. L. & D’abrera, H. J. M. (1975). Nonparametrics. Satatiscal Methodos based Ranks. Hawthorne (CA): Mac-Graw Hill.

Maldonado, L. (2008). Formación académica y situación laboral de ingenieros agrónomos egresados de la FCA–UNA 1960-2007. San Lorenzo: UNA.

Ministerio de Educación y Cultura. (2010). SIEC: Sistema Integrado de Estadística continua. SIEC – MEC. 2010. Recuperado de www.mec.py

Mincer, J. (1974). Schooling, Experience and Earnings. New York: National Bureau of Economic Research.

Ortiz Sandoval, L. (2016). Nivel sociocultural y desigualdades de aprendizaje en Paraguay. Temas de Educación, 22 (1), 49-79.

Palacios, G. (2007). Inserción laboral de los egresados de la FCE, UNA sede central (años 2003 y 2006). San Lorenzo: UNA.

Paredes, M.G. & Ortiz, L. (2019). Formación universitaria e inserción laboral. La inquietud sobre la empleabilidad. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo, 7 (2), 28-42.

Rama, C. (2006). La tercera reforma de la educación superior en América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.

Rodríguez, S. (2010). Sobre la empleabilidad de los graduados universitarios en Catalunya: del diagnóstico a la acción. Revista de Educación, 351, 107-137

Universidad Nacional de Asunción (2010a). Anuario Estadístico 2009. San Lorenzo: UNA.

Universidad Nacional de Asunción (2010b). Listado de Carreras según creación y resolución de cambios curriculares. San Lorenzo: UNA.

Universidad Nacional de Asunción. (2010c). Resultado Encuesta a graduados de la UNA: Titulados de enero a diciembre del 2009. San Lorenzo: UNA.

Vázquez, L. (2007). Modelos econométricos de demanda de educación superior y empleo de los universitarios andaluces. Córdoba: UCO.

Viceministro de la Juventud (2010). Resultados de la 1ra Encuesta Nacional de Juventud. Asunción: VMJ.

Zarza, D. (2007). Valoración de las competencias en el dominio de Administración de empresas del Paraguay por protagonistas calificados. Asunción: MEC.

Zandomeni, A. (2007). Los estudios de seguimiento de egresados en la agenda de las instituciones de educación superior. El caso de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Litoral. Santa Fe: UNL.

Published

2021-01-26

How to Cite

Paredes, M. G. ., & Ortiz, L. (2021). EVALUATION OF COMPETENCIES AND LABOR DEMAND. THE CASE OF UNIVERSITY GRADUATES FROM THE NATIONAL UNIVERSITY OF ASUNCION. Integración Y Conocimiento, 10(1), 67–82. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31950

Issue

Section

Dossier: "Higher Education and work: a complex link"