Outreach practices and situated learning: university students' evaluations

Authors

  • Micaela Pennisi Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas, Universidad Nacional del Litoral, Argentina
  • Gimena Dezar Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas, Universidad Nacional del Litoral, Argentina
  • Liliana Ortigoza Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas, Universidad Nacional del Litoral, Argentina

Keywords:

Extension Practices; Experiential Education; University Students

Abstract

University extension, conceived as a critical and dialogical process, aims to transcend training that is exclusively technical academic and to achieve comprehensive training processes, through the promotion of university students who are supportive and committed to the processes of transformation in       society.

From this perspective, the purpose of this article is based on the description and analysis of Experiential Education Extension Practices (PEEE) and the learnings they promote. To this end, the experiences of the Bachelor of Nutrition students who participated in PEEE, between 2017 and 2019 included, were analyzed.

We worked with the final reports of the students who took part       in these practices, this first instrument being a questionnaire in which they valued their experience. The second instrument corresponded to the teachers’ final reports, where they evaluated the practice in general terms, their participation, the students´participation and their relationship in the territory. Thus, characteristics of each of the  PEEE proposals were recovered, allowing their subsequent description.

The findings show positive results in terms of the students´ personal development, academic career and professional future as they were able to interact  with a heterogeneous social reality, consolidate both previous and new knowledge and gain experience when interacting and communicating with the community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Camilloni, A. (2013). La inclusión de la educación experiencial en el currículo universitario. En: Integración docencia y extensión. Otra forma de enseñar y de aprender (pp.11-21). Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral 1ª ed. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/fcjs-unl/20171101043348/ pdf_1172.pdf

Cauci, A.; Muniz, F. y Risso, F. (2020). La formación integral de los estudiantes de Nutrición a partir de la extensión universitaria en el medio rural. +E: Revista de Extensión Universitaria, 10(13), (pp. 1-14). https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/ article/view/9418

Clerici C y Lonardi, L. I. (2017).Curricularización de la extensión universitaria: la experiencia de la cátedra de Educación y Comunicación Alimentario Nutricional de la Licenciatura en Nutrición de la Facultad de Bromatología, UNER. (pp. 1-50). http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/265

Dezar, G. V. (2021). Curricularización de la extensión: cinco años en la Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas. IV Congreso de Extensión universitaria de AUGM. (pp. 178-186). http://grupomontevideo.org/publicaciones/wp-content/uploads/2021/04/ Libro-AUGM-2021-vexcom-15-04-21.pdf

Fara, C. y Fontana, R. (2021). Aprendizaje vinculado con el medio como promotor de la responsabilidad social y su efecto con actores de la comunidad. IV Congreso de Extensión universitaria de AUGM. (pp. 164-177). http://grupomontevideo.org/publicaciones/wp-content/uploads/2021/04/ Libro-AUGM-2021-vexcom-15-04-21.pdf

Jorge, E., Muñoz, L., García, A. y Guzmán M. (2020). Las prácticas en extensión universitaria para los alumnos de grado. Integración de docencia, investigación y extensión. Revista Universidad en diálogo, 10 (1), (pp.11-29). https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/article/view/13874

Leguizamón, S., Heinrich V., Sánchez M. L., Grignafini F., Voisard L. (2021). Acompañando los proyectos de extensión en el territorio. Compartiendo trayectorias de la UNL. IV Congreso de Extensión universitaria de AUGM. (pp. 481-495).

http://grupomontevideo.org/publicaciones/wp-content/uploads/2021/04/ Libro-AUGM-2021-vexcom-15-04-21.pdf

Lossio, O. y Ruben, A. B. (2017). Las voces de estudiantes del Profesorado de Geografía sobre la inclusión curricular de la extensión. Revista +E versión en línea, 7(7), (pp. 296-307). https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extensionarticle/view/7074/10320

Malano, D., Sánchez, S. y Elz, R. (2016). ¿Extensión? ¿De qué estamos hablando? En Revista +E versión digital, (6), (pp. 36-41). Santa Fe, Argentina: Ediciones UNL. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/ article/view/6311

Menéndez, G. y Tarabella, L. (2016). El aprendizaje experiencial: una práctica de innovación que se afianza en la Universidad Nacional del Litoral. En Revista +E versión digital, (6), (pp. 96-103). Santa Fe, Argentina: Ediciones UNL. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/view/6317

Paravano, M. A., Ortigoza, L. del V. y Dezar G. V. (2018). Educación alimentaria como puente entre extensión, docencia e investigación: el caso de una escuela para adultos de Santa Fe. +E: Revista de Extensión Universitaria, 8 (9), (pp. 240-250).

https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/view/7860

Rafaghelli, M. (2016). Las Prácticas de Extensión de Educación Experiencial como oportunidad para integrar docencia y extensión. +E: Revista de Extensión Universitaria, 6 (6), (pp. 8-15).

https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/view/6308

Tommasino, H., Cano A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. (67), (pp. 7-24). https://www.redalyc.org/pdf/373/37344015003.pdf

Vedia, C. S. y Rimoldi, A. (2021). El Voluntariado de Asistencia Nutricional del CBC y sus aportes formativos en el perfil profesional de los nutricionistas. IV Congreso de Extensión universitaria de AUGM. (pp. 522-540).

http://grupomontevideo.org/publicaciones/wp-content/uploads/2021/04/ Libro-AUGM-2021-vexcom-15-04-21.pdf

Published

2023-11-29

Issue

Section

Discusiones conceptuales en torno a la extensión universitaria