We also want: a path towards awareness of the inclusion of people with disabilities in Tierra del Fuego society

Authors

  • Ethel Natalia Revello Barovero Universidad Nacional de Tierra del Fuego, Antártida e Islas del Atlántico Sur. Profesora de Lengua Inglesa
  • Cristina Beatriz Colloca Universidad Tecnológica Nacional Facultad Regional Extensión Áulica Ushuaia. Doctora en Ciencias Químicas
  • María Soledad Revello Barovero Universidad Blas Pascal de Córdoba. Licenciada en Psicopedagogía

Keywords:

inclusion , academic literacy , disabilities , English

Abstract

This article describes interdisciplinary work between different civil associations, and formal and non-formal educational institutions conducted to benefit teachers, teacher training students, persons with disabilities and their parents. The aim of this project was to exchange experiences and knowledge in order to promote a better quality of life for persons with disabilities, especially those with Down syndrome. The different activities aroused the interest of participants and raised awareness about the need to take responsibility as citizens for the inequalities and exclusions that a sector of our society continues to suffer. These workshops proposed inclusion guides for teachers and aimed at designing a more inclusive offer of extracurricular activities based on solidarity and respect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba Pastor, C. (2012). Aportaciones del Diseño Universal para el Aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible. https://web.ua.es/fr/accesibilidad/documentos/cursos/ice/dua-y-materiales-digitales.pdf

Alba Pastor, C., Sanchez Serrano, J. y Zubillaga del Río, A. (2011). Diseño Universal Para el Aprendizaje Pautas para su Introducción en el Currículum. https://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv.pdf

Arnaiz Sánchez, P., & De Haro Rodríguez, R. (2004). Ciudadanía e interculturalidad: claves para la educación del siglo XXI. Educatio Siglo XXI, 22, 19–37. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/educatio/article/view/97

Bassarsky, M. (2008). Pensar, leer y escribir sobre biología. La redacción de textos como una herramienta didáctica. Boletín Biológica, 9, 6-10. ISSN 1852-8864 (Online). http://www.revistaboletinbiologica.com.ar/pdfs/biologica9completo.pdf

Burgstahler, S. (2011). Universal Design: process, principles and applications. Seattle (EE. UU.): DO-IT, University of Washington (recuperado el 25/6/2014 de http://www.washington.edu/doit/Brochures/Programs/ud.html)

https://www.washington.edu/doit/universal-design-process-principles-and-applications

Camillioni, A., (2004). “Sobre la evaluación formativa de los aprendizajes”. Revista Quehacer educativo. Montevideo, https://cpalazzo.files.wordpress.com/2011/08/camilloni-quehacereducativosobrelaevaluacinformativadelosaprendizajes.pdf

Carlino, P. (2002). ¿Quién debe ocuparse de enseñar a leer y a escribir en la universidad? Tutorías, simulacros de examen y síntesis de clases en las humanidades. Lectura y Vida. Revista de la Asociación Internacional de lectura, 23, 1, 6-14. ISSN 0325/8637. https://www.aacademica.org/paula.carlino/91.pdf

Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: Un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere. La Revista Venezolana de Educación. Universidad de los Andes Venezuela 6(20), 409-420. ISSN: 1316-4910. https://www.redalyc.org/pdf/356/35662008.pdf

Cassany, D. & C. López (2010). “De la universidad al mundo laboral: continuidad y contraste entre las prácticas letradas académicas y profesionales”. En G. Parodi, editor. Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas. Barcelona: Planeta Ariel. p. 347-374. ISBN: 978-956-247-493-1. https://www.academia.edu/12100349/De_la_Universidad_al_mundo_laboral_Continuidad_y_contraste_entre_las_pr%C3%A1cticas_letradas_acad%C3%A9micas_y_profesionales

De Longhi, A.L., Ferreyra, A., Peme, C., Bermudez, G.M.A., Quse, L., Martínez, S., Iturralde, C. y Campaner, G. (2012). La interacción comunicativa en clases de ciencias naturales. Un análisis didáctico a través de circuitos discursivos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 9(2), 178-195. E-ISSN: 1697-011X. https://www.redalyc.org/pdf/920/92024542002.pdf

Delors, Jacques (1994). "Los cuatro pilares de la educación", en La Educación encierra un tesoro. México: El Correo de la UNESCO, pp. 91-103. https://uom.uib.cat/digitalAssets/221/221918_9.pdf

Díaz-Barriga Arceo, F. Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida México, McGraw-Hill, 2006. 15BN10: 970-10-5516-0 ISBN 13: 978-970-10-5516-8. https://www.uv.mx/rmipe/files/2016/08/Ensenanza-situada-vinculo-entre-la-escuela-y-la-vida.pdf

Garcia, L. (2011). La lectura y la escritura en el ingreso universitario de carreras científicas y tecnológicas: un estudio sobre concepciones, expectativas y prácticas. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Disponible en:

https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/1300

Hand, B.; Prain, V. (2012). Writing as a Learning Tool in Science: Lessons Learnt and Future Agendas. En Fraser, B.J.; Tobin, K. ; Mcrobbie, C.J. (Eds), Second International Handbook of Science Education (Part Two) (pp. 1375-1384). Dordrecht: Springer. ISBN 978-1-4020-9040-0 e-ISBN 978-1-4020-9041-7 DOI 10.1007/978-1-4020-9041-7. https://eclass.uowm.gr/modules/document/file.php/ELED261/%CE%86%CE%BD%CE%BD%CE%B1%20%CE%A3%CF%80%CF%8D%CF%81%CF%84%CE%BF%CF%85/Literature/2012_Second%20International%20Handbook%20of%20Science%20Education.pdf

HONORABLE CONGRESO DE LA NACION ARGENTINA (2006, 14 de diciembre) Ley 26206 DE EDUCACIÓN NACIONAL. SISTEMA EDUCATIVO NACIONAL. República Argentina Publicado en el Boletín Oficial 28/12/06

http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/120000-124999/123542/norma.htm

Consejo Federal de Educación (2016, 15 de diciembre) Resol N° 311/16 CFE. De inclusión escolar al interior del sistema educativo argentino.

https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/res-311-cfe-58add7585fbc4.pdf

Ministerio de Educación Gobierno de Tierra del Fuego AeIAS (2014, 27 de octubre). Resol N° 2587/14 MED.

Published

2022-12-26

Issue

Section

Experiencias y prácticas en extensión