Trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia

Authors

  • Nicolás Patierno Universidad Nacional de La Plata, Argentina, CONICET
  • Karen Ayala Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Cecilia Rochetti Yharour Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Virginia De Lucca Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Giuliana Perín Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Paula Lanzillotta Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

High school; Pandemic; Educational background; Graduation; Outreach

Abstract

This article was prepared collectively by the members of the outreach project "Bodies, social ties and coexistence" (School of Psychology, National University of La Plata) with the intention of systematizing and showing a joint work experience with secondary schools in the city of La Plata and Florencio Varela. The objective of the project was to help students in their last year of high school to reflect on their educational background in a context in which, due to the spread of the Covid-19 pandemic, attendance at schools had to be temporarily discontinued as a preventive measure. Within this framework, we designed a booklet made up of different activities so that young people could share their experiences through written stories, images, drawings, etc. It should be clarified that the distribution of the booklet involved the collaboration of directors, teachers, preceptors and school guidance teams, who, despite the aforementioned difficulties, actively contributed so that the booklet would reach the summoned students. This proved that, even in extremely difficult times, it is possible to keep the pedagogical bond with students, through building interdisciplinary and inter-institutional teams.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Denegri, A., Iglesias, I., Arpone, S. y otros (2020). Nuestro recorrido por la escuela. Facultad de Psicología - Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/108203

Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires (2013). Serie de documentos para la supervisión “Inclusión con continuidad pedagógica”. Modalidad: Psicología Comunitaria y Pedagogía Social.

Erausquin, C. (2013). La Teoría Histórico-Cultural de la Actividad como artefacto mediador para construir intervenciones e indagaciones sobre el trabajo de psicólogos en escenarios educativos. Revista de Psicología Segunda Época, N° 13, La Plata: EDULP, pp. 173-197.

Erausquin, C., Denegri A., D´Arcangelo M., Iglesias I. (2018). Inclusión social y educativa: rol de la escuela en la construcción del sujeto ético. Implicación de agentes psico-educativos en vivencias configuradas entre Universidad y Escuelas. Ficha de Cátedra. Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata.

Southwell, M. (2020). Oficios terrestres, o del sostenimiento de la escolaridad entre virtualidad y territorio. En: Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (compiladores). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Buenos Aires: Unipe Editorial Universitaria, pp. 163-174.

Szychowski, A; Fernández Francia, M J; Perín, G. (2020). Educación en contexto de pandemia: vivencias y reflexiones de profesores de Psicología y docentes en formación. En: Memorias del XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XXVII Jornadas de Investigación y XVI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR “Los Psicólogos en la Época de la Catástrofe Pandémica Mundial”. Facultad de Psicología, UBA, pp. 181-185.

Published

2021-12-17