Prácticas extensionistas y pandemia (XXI): antes, durante… [aun, sin] después

Authors

  • María Caridad Bestard González Universidad “Carlos Rafael Rodríguez” de Cienfuegos, Cuba
  • Juan Eligio López García Universidad “Carlos Rafael Rodríguez” de Cienfuegos, Cuba
  • Yoisell López Bestard Secretaría de Educación del Estado de Rio Grande del Sur, Brasil

Keywords:

outreach practices ; tasks of intervention , public policies

Abstract

This article describes outreach practices that show transformations in university life during the time of the COVID-19 pandemic when carrying out their tasks of intervention. The geographical context corresponds to Cuba at the country level, and the University of Cienfuegos, as a territory at the local scale. The time category is recognized as “COVID - 19 pandemic time”, in the year 2020 and 2021. Outreach practices are analyzed from our personal experience as teachers, combined with the literature review of information published in different national and local newspapers that appear on social networks. The lessons learned reveal that university life has become more intense than ever. Outreach practices involve practically everyone, with the participation and contribution of each one from their area of expertise according to their professional profile.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bueno, C. (2013). Diseño y evaluación de políticas públicas: un reto al alcance de Cuba. Economía y Desarrollo, vol. 150, núm. 2, pp. 23-39, Universidad de La Habana, La Habana, Cuba. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4255/425541208002.pdf.

Gómez, Y. (2021). Comenzará Universidad de Cienfuegos curso académico 2021 el primero de febrero. Agencia Cubana de Noticias. Recuperado de http://www.acn.cu/cuba/75758-comenzara-universidad-de-cienfuegos-curso-academico-2021-el-primero-de-febrero.

Gómez, Y. (2021). Labiofam Cienfuegos desarrolla productos para uso veterinario. Recuperado de http://www.acn.cu/medio-ambiente/78451-desarrolla-labiofam-cienfuegos-productos-para-uso-veterinario.

Magallanes, E.; Calderón, M. (2011). Las actividades extensionistas incorporadas al currículo universitario, básicamente en la carrera de Trabajo Social. En: XI Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria: integración, extensión, docencia e investigación para la inclusión y cohesión social / Gustavo, C. [et.al.], - 1a ed. - Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral, 2011. Recuperado de https://www.unl.edu.ar/iberoextension/dvd/archivos/libro-de-resumenes.pdf.

Ministerio de Educación Superior. (2021). Proyectos extensionistas. Recuperado de https://www.mes.gob.cu/es/proyectos-extensionistas.

Ortiz, M.; Hernández, A.; Alejandres, S. (2020). El enfrentamiento a la Covid-19 desde la gestión de las tareas de impacto en la Universidad de Granma. (Original). Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 16, 1290-1301. Recuperado de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1968.

Pacheco, M. (2004). Reflexiones en torno a la construcción del espacio de la extensión universitaria hoy. Cuadernos de Educación, Año III, número 3, Córdoba. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/669.

Pérez, Z. (2021). Universidad de Cienfuegos: apoyo fuerte en tiempos de Covid - 19. Entrevista concedida por Jorge Misas Hernández, secretario del Comité de la UJC en la UCf. Recuperado de https://www.ucf.edu.cu/?p=7446.

Ramírez, J.C.; Lefont, L. (2020). Políticas Públicas: introducción a la disciplina para la gestión gubernamental en Cuba. La Habana: Editorial Universitaria, Cuba. Recuperado de http://edunivlms.reduniv.edu.cu/items/show/32738.

Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior (ries), México, unam-iisue/Universia, vol. V, núm. 12, pp. 105-117. Recuperado de http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/439.

Published

2021-12-17