“Armando Sueños”: la necesaria relación entre docencia-investigación y extensión aún en tiempos de virtualidad

Authors

  • Carla Saad Investigadora (Cat. II)- Centro de Investigaciones Jurídicas y Sociales, Profesora de la materia “Teorías del Conflicto y la Decisión. Métodos de Resolución de Conflictos”, Facultad de Derecho- UNC
  • Emma Mini Investigadora (Cat. V) Centro de Investigaciones Jurídicas y Sociales, Profesora de la materia “Economía” Cat. “A”, Facultad de Derecho de la UNC

Keywords:

virtual environment ; connection of university functions ; extension / research / teaching

Abstract

The connection between research, extension and teaching is of paramount importance in contemporary higher education. Research and extension were thought of as “two sides of the same coin” though, without doubt, they complement each other when they can produce knowledge in synergy towards undergraduate or graduate degrees. Like Sarmiento and Guillen, we share the idea that complex thinking presents the challenge of embarking on the creative and rewarding search for possibilities for interchange between these university areas and for the creation of spaces of affinity where these institutional areas manage to adjust as parts of a whole. Faced with the unforeseen health emergency, keeping the triad working has meant a challenge. With our research work on the development of projects on public policies on disability and employment, we will attempt to describe the modes and ways in which we conceive extension as part of the legal system, even in times of virtual contact.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CEPAL, Informes COVID – 19, Personas con discapacidad ante la enfermedad por coronavirus (COVID-19) en América Latina y el Caribe: situación y orientaciones. Abril 2020 https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45491/1/S2000300_es.pdf Consulta del 10 de octubre de 2020.

CEPAL, NACIONES UNIDAS. El desafío social en tiempos del COVID - Informe especial nro.3, 12 de mayo de 2020, https://www.cepal.org/es/publicaciones/45527-desafio-social-tiempos-covid-19 Consulta del 10 de octubre 2020.

DE MANUEL JEREZ, Esteban – DONADEI, Marta. “La extensión universitaria como dinamizadora de la función social compleja de la universidad”, Estoa N°14 / Vol. 7 / octubre 2018, España, pp. 115 a 127.

FREIRE, Paulo. ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural, Siglo XXI Editores, México, 1984.

MORIN, Edgar. La cabeza bien puesta. Repensar la reforma, reformar el pensamiento, Editorial Nueva Visión, Buenos Aires, 2002.

PALACIOS, Agustina - FERNANDEZ, Silvia - IGLESIAS, María Graciela. Situaciones de discapacidad y Derechos Humanos, Thomson Reuters-La Ley, CABA, 2020.

SAAD, Carla - MINI, Emma. “Discapacidad, economía y estrategias legales como modo de inclusión de las PCD en el mercado de trabajo” en

REY PEREZ, José L. - MATEO SANZ, Lourdes (Editores). El empleo de las personas con discapacidad: Oportunidades y desafío, Editorial Dykinson S.L., Madrid, pp. 95 a 107.

SARMIENTO, Marisol - GUILLEN, Jenny. “Integración, docencia, extensión e investigación”, Revista Educación Superior y Sociedad, Vol.17, IESALC – UNESCO, 2016 pp. 33 a 51.

Published

2021-12-17