Página Cero, una plataforma digital para publicación de producciones escolares

Authors

  • María Inés Loyola Facultad de Ciencias de la Comunicación. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina.
  • Pedro Ignacio Garello Facultad de Ciencias de la Comunicación. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina.
  • Gastón Enrique Vega Facultad de Ciencias de la Comunicación. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina.
  • María Paula Lafforgue Facultad de Ciencias de la Comunicación. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina.

Keywords:

Digital platform ; Youth and communication ; High Schools

Abstract

The article presents the outreach project (Category A Scholarship) called Jóvenes, voces y redes: desarrollo de una plataforma digital para publicación de producciones escolares (Youth, voices and networks: development of a digital platform for the publication of school productions). This experience fostered the bond between young people from different sectors of society, through the creation of new meanings from the perspective of youth culture. Página Cero Website and its social networks were launched in November 2020. The platform houses a multiplicity of topics addressed by students from their own narratives, where young people show their creativity, problems and interests. The project transcended the borders of paper and its institutions to enhance and make these contents visible, expand formats with a multiplicity of languages and rhetoric towards the new spaces that digital environment generates. To this end, five schools were invited: CENMA Profesora María Saleme de Burnichon Anexo 9, IPEM 185 Perito Moreno, Instituto Educativo Nuevo Milenio, IPEM 207 Raúl Requena and Instituto San Luis Gonzaga. The work methodology had to be readjusted due to the pandemic context and the remote school dynamics adopted by the institutions. Eva da Porta describes communication/education as a “strategic field insofar as its practices and processes can call into question the political and market hegemonic logics”, generating spaces for young people to express their concerns with their own voice, reflections and questions (Da Porta, 2011, p. 03). The experience was developed along this lines and the project continues during the year 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander Egg, E. (1994). El taller: una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires. Argentina. Editorial Magisterio del Río de la Plata.

Carbone G. (2004). Educación y medios de comunicación social: desde el divorcio, el recelo y la denuncia sus articulaciones posibles, en Escuela, medios de comunicación social y transposiciones. Buenos Aires. Argentina. Miño y Dávila Editores.

Da Porta, E (Comp.) (2011). Comunicación y educación. Debates actuales desde un campo estratégico. Córdoba. Argentina. Gráfica del Sur.

De Vincenzi, A. (2009). La práctica educativa en el marco del aula taller. En Revista de Educación y Desarrollo, No 10. Pp. 41- 46. Abril-junio de 2009. Argentina.

Freire, P. (2005). Pedagogía del Oprimido. México. Siglo XXI Editores 2 edición.

Fuentes Navarro, R. (2007). Instituciones y redes académicas para el estudio de la comunicación en América Latina. México. Editorial Instituto Tecnológico de estudios superiores de occidente.

Huergo, J. (2013) Mapas y viajes por el campo de la Comunicación/ Educación. Conferencia Inicial de COMEDU, Universidad Nacional de la Plata, en Tram[p]as de la comunicación N° 75, 19-30. Argentina Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0B4yyO4InVncvTFZvNU8yaEUzbnM/view?resourcekey=0-qCMGEuUr5gkonyJGWUnhAQ

Huergo, J. (2011) Comunicación /Educación: Del desorden cultural al proyecto político. La Plata. Argentina. Universidad Nacional de la Plata.

Martín Barbero, J. (2003). La educación desde la comunicación. Buenos Aires. Argentina. Editorial Norma.

Menéndez, G. et ál. (2016). Integración docencia y extensión 2: otra forma de enseñar y de aprender. En Revista de Extensión Universitaria +E Núm. 6 Enero-diciembre (2016). 1a ed. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral. Argentina.

Morabes, P. (2006). Algunas articulaciones posibles desde la “mirada comunicacional. La investigación en el territorio de Comunicación/ Educación”. En Tram[p]as de la Comunicación Octubre 2006. 37-45. La Plata. Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/34041/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nigro, P. (2008). La Educación en medios de Comunicación, contenido transversal. Buenos Aires. Argentina. Grupo Editorial Lumen.

Urresti, M. (2008). Ciberculturas Juveniles. Buenos Aires. Argentina. La Crujía Ediciones.

Sibilia, P. (2012). ¿Redes o Paredes? La escuela en tiempos de dispersión. Buenos Aires. Argentina. Editorial Tinta Fresca.

Published

2021-12-17