Escuelas, Reservas Naturales y diálogos de saberes en Pandemia

Authors

  • Carolina Lemme Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Becaria SEU 2021
  • Pamela Tello Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Becaria SEU 2021.

Keywords:

Covid 19; methodological problems; university extension; schools; environmental education.

Abstract

This article results from the challenges and issues that university extension practice is going through in this post-pandemic context. After our first approach to the school Juan Bautista Alberdi (Unquillo-Córdoba) through the extension project "Guardians of the Reserve"; we had to face the challenge of how to pursue extension in this context of social and health crisis, considering the new adaptation of the educational institutions. This project originates from the community demand to foster, through socio-educational actions, respect care and awareness of the importance of the natural environment where the school is located, the natural recreational water reserve called Reserva Hídrica Recreativa Natural Municipal Los Quebrachitos. In this sense, the objective of this article is to reflect on the methodological problem by considering two tensions that we have visualized during the first stage of the project. The first tension, linked to the lack of presence of the extensionists in the place; has been treated following two fundamental aspects: the continuity and recovery of the bonds forged in the place before the pandemic; and the potential of the school virtual tools. The second tension refers to the social inequality caused by the access to technology of the families of the educational community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antoninis, M. (2020). Necesitamos nuevas ideas para garantizar que las respuestas del sector educativo al COVID-19 no perjudiquen a las personas desfavorecidas. Worlds of Education. [Blog]. Recuperado de: https://www.worldsofeducation.org/spa/woe_homepage/woe_detail/16743/%c2%abnecesitamos-nuevas-ideas-para-garantizar-que-las-respuestas-del-sector-educativo-al-covid-19-no-perjudiquen-a-las-personas-desfavorecidas%c2%bb-por-manos-antoninis

Canelo. P (2020). Igualdad, solidaridad y nueva estatalidad. El futuro después de la pandemia. En A. Grimson (Ed.), El Futuro después del COVID-19. (pp.17-26). Argentina Unida.

Cano, A. e Ingold, M. (2020). La extensión en tiempos de pandemia: lo que emerge de la emergencia. Programa integral metropolitano. Universidad de la República de Uruguay. Recuperado de: https://pim.udelar.edu.uy/noticias/la-extension-universitaria-en-tiempos-de-pandemia-lo-que-emerge-de-la-emergencia/

Follari. R (2020). Después del Aislamiento. En A. Grimson (Ed.), El Futuro después del COVID-19. (pp.9-16). Argentina Unida.

Gezmet, S. y Sánchez Dagúm, E. (2013) Debates actuales sobre extensión universitaria. En compendio bibliográfico Asignatura Extensión Universitaria. UNC. Recuperado de: https://ffyh.unc.edu.ar/extension/wp-content/uploads/sites/2/2018/08/Compendio-Bibliografico-2015-asignatura-extension-universitaria.pdf#page=33

Grimson. A (2020). El Futuro después del COVID-19. En A. Grimson (Ed.), El Futuro después del COVID-19. (pp. 1-8). Argentina Unida.

Oggero, A., De Luca, N., Natale, E. y Arana, M. (2020). Caracterización y situación actual de los bosques nativos en el centro sur de Córdoba. Boletín de la Sociedad Argentina de Botánica, 253-71. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/264120623_Caracterizacion_y_situacion_actual_de_los_bosques_nativos_en_el_centro_sur_de_la_provincia_de_Cordoba_Argentina

Tarabini, A. (2020) ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación (13), 2 Recuperado de: https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135

Schejtman. N. (23 de junio de 2019). Daniel Miller. "El teléfono inteligente es un aspecto de nosotros mismos". La Nación. Recuperado de: https://www.lanacion.com.ar/opinion/daniel-miller-el-telefono-inteligente-es-un-aspecto-de-nosotros-mismos-nid2259905/

Published

2021-12-17