Crianzas Saludables: infancias y adolescencias en contextos tecnoculturales

Authors

  • Claudia Torcomian Responsable Académica del Programa de Extensión “Nuevas Subjetividades Infantojuveniles en contextos tecno-culturales” y Directora del Servicio de Orientación en Crianzas Saludables. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba
  • Fabian Fariña Responsable Administrativo del Programa de Extensión “Nuevas Subjetividades Infantojuveniles en contextos tecno-culturales” y miembro graduado del equipo del Servicio de Orientación en Crianzas Saludables. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba.
  • María Fernanda García Miembro graduada del equipo del Servicio de Orientación en Crianzas Saludables. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba
  • Marina Florencia Giordano Morás Miembro graduada del equipo del Servicio de Orientación en Crianzas Saludables. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba.
  • Matias Halliday Miembro graduado del equipo del Servicio de Orientación en Crianzas Saludables. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba
  • Natasha Segovia Miembro graduada del equipo del Servicio de Orientación en Crianzas Saludables. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba
  • Micaela Zachetti Miembro graduada del equipo del Servicio de Orientación en Crianzas Saludables. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

outreach; Family; Healthy Upbringing

Abstract

The present work describes and analyzes the dialogical experiences carried out by the team of the Outreach Program for New Child-Youth Subjectivities in techno-cultural contexts through the Guidance Service on Healthy Upbringing (Servicio de Orientación en Crianzas Saludables, SOCS) in two stages: during the year 2019 and during the quarantine. The main objective was to gather information about the needs, requirements and demands of the service users, by means of the creation of  settings of encounter  and co-construction of knowledge. Methodologically speaking, we use the workshops (face-to-face and virtual) for group meetings between different actors, whether university or non—university actors. As to the results, we can mention the enrichment of the team in multiple types of learning about the possibilities inherent to university outreach, the identification of the current needs in childhood and the main concerns of families experiencing the crisis of postmodern culture that makes many parents have a hard time at telling what is best for their children, and the identification of the absence of a transfer chain between the generations that preceded them in the performance of their roles as parents, particularly in everything that involves the articulation between the caring and control function.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berenstein, I. (2007): del ser al hacer-clase 1 a la 4. Bs As. Ed Paidós.

Delucca, N.; González Oddera, M. & Martínez, A. (2010). Modalidades de la diversidad en los vínculos familiares. [En línea] Revista de Psicología (11), 105-123. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4841/pr.4841.pdf

Delucca, N., Petriz, G., Longás, C., Vidal, I., Rodríguez Durán, A., Romé, M., González Oddera, M. & Martínez, A. (2009). Investigaciones sobre temas del desarrollo: Historización y desafíos de la parentalidad. Revista de Psicología (10), 81-95. En Memoria Académica. Disponible en:http://www.fuentesmemoria.fahce.unlpedu.ar/art_revistas/pr.4399/pr.4399.pdf

Estatuto de la UNC. Título I, artículo 2.

Perkins, D. (2009). El aprendizaje pleno. Principios de la enseñanza para transformar la educación. Ediciones Paidós SAICF. Barcelona, España.

Torcomian, T. & Ruiz, M. (2010). Una experiencia de trabajo con jóvenes universitarios que atraviesan con dificultad estudiar en Córdoba. III Foro de Extensión Universitaria. UNC. Informe del trabajo de extensión. Soporte CD. ISBN: 978-959-33-0749-6.

Published

2020-10-19

Issue

Section

Experiencias y prácticas en extensión