(Co) construyendo Salud: talleres orientados a la formación de Operadoras Sociocomunitarias

Authors

  • Luciana Civalero Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba
  • Griselda G Sananez Investigadora y docente Cátedra de Psicología Sanitaria, Facultad de Psicología, , Universidad Nacional de Córdoba. Coordinadora de la Comisión de Prácticas Supervisadas
  • Aylén Macías Gómez Estudiante de la carrera de Lic. en Antropología, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Health Education; Social Community Operators; health-disease process; workshop; knowledge dissemination

Abstract

This project aimed to work with women who play key roles in their respective communities by keeping dining places, day care nurseries and work cooperatives open and functional, and by organizing gender workshops, among other activities. Thus, these women’s work encourages the psycho-social development and the material survival of numerous families, while they also struggle to transform the structural conditions in which such families live.

Our intervention consisted of a series of meetings oriented towards stimulating the development of these women’s reflective and critical practices, encouraging them to use community strategies for the promotion and protection of individual and collective health. Accordingly, it entailed a proposal for Health Education (HE). We developed the notion of Social Community Operators (SCO) considering the transformative potential involved in providing these women with tools that allow them to improve both the identification of certain problems and their adequate systematization and referral/response. At the same time, these women are expected to perform the role of knowledge disseminators through their daily dialogue with their communities. Therefore, by means of the training of SCO, we seek to promote the co-construction of health strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Dardet Díaz, C., & Colomer Revuelta, C. (2000). Promoción de la salud y cambio social. España: Elsevier.

Carvajal, J. C. (2005). Territorio y cartografía social. Fortalecimiento de las Organizaciones pertenecientes a la Asociación de Proyectos Comunitarios. Asociación de Proyectos Comunitarios. Recuperado de http://moutonnoir.org/francesmedico/wp-content/uploads/ 2014/06/Modulo_0_ Territorio.pdf

Dávila, A. (2014). Área de la Psicología Sanitaria. [Ap. De cátedra, Psicología Sanitaria]. Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Fals Borda, O. (1978). Por la praxis: el problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Ponencia presentada en el Simposio Internacional de Cartagena, (Vol I), 209-249.

Martín-Baró, I. (1986). Hacia una psicología de la liberación. Boletín de psicología, 22(1), 219-231.

Riquelme Pérez, M. (2012). Metodología de educación para la salud. Pediatría Atención Primaria, 14, 77-82.

Videla, M. (1998). Prevención: intervención psicológica en salud comunitaria. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Cinco.

Zaldúa, G., Sopransi, M. B., & Veloso, V. (2006). Dispositivo taller: Modalidad de construcción de saberes y prácticas autogestivas en salud. Anuario de investigaciones, 13, 249-258

Published

2020-10-19

Issue

Section

Experiencias y prácticas en extensión