Extensionist experiences of the Science and Technology Education Program

Authors

  • L. Battistón National University of Cordoba. University Extension Secretariat. Science and Technology Education Program
  • C. Castellano National University of Cordoba. University Extension Secretariat. Science and Technology Education Program
  • S. Alcaide National University of Cordoba. University Extension Secretariat. Science and Technology Education Program
  • N. Nóbile National University of Cordoba. University Extension Secretariat. Science and Technology Education Program
  • D. Moledda National University of Cordoba. University Extension Secretariat. Science and Technology Education Program
  • Z. Maldonado National University of Cordoba. University Extension Secretariat. Science and Technology Education Program
  • S. Fondacaro National University of Cordoba. University Extension Secretariat. Science and Technology Education Program

Keywords:

Outreach; Social Commitment; Robotics; Renewable Energy; Impressions

Abstract

This article aims at offering opportunities for reflection on the experiences developed in the area of university outreach through the description of three of the projects carried out in the framework of the Science and Technology Education Program, related to the use of technological tools and the social connection with the production and use of renewable energies. Considering the social commitment on the part of university students as the point of departure, and counting on the participation of different sectors of society, the objective was to establish links between university members and the community, taking advantage of science and technology as intermediaries. In this way we wish to awaken curiosity in children, adolescents, and eventually, adults as well. Together it would be possible to propose and implement innovative solutions to daily social problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D’Andrea, R. E., Zubiría, A., & Sastre Vázquez, P. (2014). Reseña histórica de la extensión universitaria. III Jornadas de Extensión de MERCOSUR. UNICEN-UPF. Tandil, 11, 15-29.

Freire, P. (1998). Extensión o comunicación?: la concientización en el medio rural. Siglo XXI

Gay, A., & Ferreras, M. A. (2016). La educación tecnológica. Editorial Brujas.

Gezmet, S. G., & Dagúm, E. S. (2013). Debates actuales sobre extensión universitaria. Compendio Bibliográfico, 31.

Gezmet, S. G. (2014). La vinculación universidad-sociedad. Modelos de extensión y características de las interacciones. Compendio Bibliográfico, 24.

Gezmet, S. G. (2019). La Extensión en la formación del profesional universitario. Compromiso ético. Compendio Bibliográfico, 42.

González Fernández-Larrea, Mercedes y González González, Gil Ramón (2003). “Extensión universitaria: principales tendencias en su evolución y desarrollo”. En: Revista Cubana de Educación Superior; XXI 11.

Giraudo, C., & Vergerio, G. (2016). La extensión universitaria: en busca del saber, del conocimiento colectivo y la construcción de la demanda. Revista EXT. Núm. 7: Construcción de la demanda en extensión universitaria. Secretaría de Extensión Universitaria. Universidad Nacional de Córdoba.

UNC (2019). ¿Qué es Compromiso Social Estudiantil?. Extraído de https://www.unc.edu.ar/node/30871, chequeado al 19 de Julio de 2019.

Vilches Peña, A., Gil Pérez, D., Gavidia Catalán, V., & Martínez, J. (1998). La educación científica ante las actuales transformaciones científico-tecnológicas. Revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Universidad de Valencia.

Wackernagel M, Rees W. (1996). Our Ecological Footprint. Reducing Human Impact on the Earth. The New Catalyst, Bioregional Series 9, New Society Publishers, Gabriola Island, BC, 160 p.

Published

2019-12-26