Action research: Use of ICT in the production of knowledge on floristic resources in rural contexts

Authors

  • M.C. Audisio National University of Cordoba . Faculty of Chemistry. Department of Pharmaceutical Sciences. IMVIB. CONICET.
  • M.C. Luján National University of Cordoba . Faculty of Chemistry. Department of Pharmaceutical Sciences. IMVIB. CONICET.
  • F. Barri National University of Cordoba. Faculty of Exact, Physical and Natural Sciences. Chair of Environmental Problems

Keywords:

Innovation; Rurality; Medicinal and Nutritional Flora

Abstract

Although technological tools have grown all over the world, its integration into the rural sector has been significantly delayed. This gap in the access and use of technologies must be reduced to avoid the inequalities that emerge as a result of this with respect to the rest of society. This paper summarizes the main contributions of the project "Peddlers of mountain herbs as potential ecotourism guides of the Bamba and La Calera Nature Reserve: A participatory proposal for local socio-environmental and economic development" (SEU-UNC, 2017). The recovery of traditional ethnobotanical knowledge was promoted, as well as its sustainable use through different technological knowledge and resources. To this end, workshops were held with local schools and institutions, and a group of ecotourism guides was formed, which used their traditional knowledge and the tools acquired to carry out their work. It should be noted that one of the main ideas that make up this work is to build precompetitive technological capabilities, from human development, in contexts of inequality such as the one we are dealing with here. Based on this interactive learning experience, the actors involved in the rural area in the project were able to develop tools and abilities that allow them to incorporate themselves into the new social dynamics mediated by technologies legitimately and in the long term.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Audisio, C. (2011). Informe Final Beca de Extensión Universitaria, Proyecto: Relevamiento participativo del patrimonio florístico en áreas serranas de Córdoba: Una propuesta de investigación-acción con museos y escuelas rurales. Res. SEU Nº 121/10.

De Lucca, N. (2019). Manual de cultivo y forestación de especies nativas para el centro de Argentina. Ed. Miguel Angel Trespidi. Argentina.

ITU-T, H. (2010). 264. Series H: Audiovisual and Multimedia Systems—Infrastructure of audiovisual services—Coding of moving video.

Luján, M. C. (2002). Caracterización morfo-anatómica de plantas medicinales argentinas y su aplicación en el control de calidad (Tesis inédita para acceder al título de Magister en Ciencias Químicas. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina). Atención de autora.

Luján, M. C. y Barboza, G. (2008). Control de calidad botánico e higiénico-sanitario de muestras comerciales que se expenden como droga cruda en Argentina. Arnaldoa 15 (1): 109-125.

Martínez, G. y Planchuelo, M. (2003). La medicina tradicional de los criollos campesinos de Paravachasca y Calamuchita, Córdoba, Argentina. Scripta Ethnologica. 25:(83-116).

Martínez, G. J. (2002). Conocimiento de la flora de interés etnobotánico entre estudiantes del Valle de Paravachasca, Córdoba (Argentina). Parodiana, 12 (1-12): 35-62.

Martínez, G., Planchuelo, A. Ojeda, M. y Villalba, P. (2003). Aporte de las etnociencias a la regionalización de la currícula de las escuelas rurales. Una propuesta de valoración del conocimiento etnobotánico local en Paravachasca y Calamuchita, Provincia de Córdoba. Revista de Educación en Biología, 6 (2):19-28. Argentina.

Martínez, G. J. (2010). Las plantas en la medicina tradicional de las sierras de Córdoba. Un recorrido por la cultura campesina de Paravachasca y Calamuchita. Ed. Del Copista. pp.210.

Moral Pérez, M. y Villalustre Martínez, L. (2011). Las comunidades de práctica en la web 2.0 para la colaboración entre escuelas rurales. Didáctica, Innovación y Multimedia, (20):0001-8.

Nagel, J. (2012). Principales barreras para la adopción de las TIC en la agricultura y en las áreas rurales. Serie Documentos de Proyectos N° 501. (pp. 1-54). Repositorio digital de CEPAL. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/4011

Narváez, L. M. J. (2005). Modelación sistémica de la innovación y del aprendizaje tecnológico. Innovar, 15 (25): 81-89.

Ojeda, M. S., Karlin, U. O., Martínez, G. J., Massuh, Y., Ocaño, S. F., Torres, L. E., Chavez, A.G., Arizio, O. y Curioni, A. O. (2015). Plantas aromáticas y medicinales: Modelos para su domesticación, producción y usos sustentables: carqueja - orégano - peperina - suico- manzanilla. Córdoba: Editorial de la UNC.

Trillo, C. y Audisio, C. (2018). Las plantas medicinales de los huertos de pobladores de diferente tradición cultural en Bosques Chaqueños de Córdoba, Argentina. BLACPMA, 17(2): 104-119.

Published

2019-12-26