Implementation of laboratory activities at the primary education level

Authors

  • Maria Laura Fanani National University of Cordoba. Faculty of Chemical Sciences. Department of Biological Chemistry "Ranwel Caputto". Córdoba. Argentina
  • Natalia Wilke National University of Cordoba. CONICET. Biological Chemistry Research Center of Córdoba (CIQUIBIC), Córdoba. Argentina

Keywords:

laboratory practices; teaching at primary level; teaching the Natural

Abstract

In this paper we comment on the experience acquired during the articulation project entitled “Implementation of laboratory activities in Natural Science for the Primary School Level”. This project was funded by the School of Chemical Science of the Universidad Nacional de Cordoba in 2017, and was carried out involving teachers of different schools of the Province of Córdoba. The project focused on implementing a mobile laboratory that can be carried to classrooms, addressing different topics within the Natural Sciences that are taught in the 4th, 5th and 6th courses and taking advantage of the materials and equipment supplied in 2014 by the National Government (called “Plan Nacional de enseñanza de las Ciencias Naturales para Escuela Primaria - año 2014 - Modulo B”). The project was developed in workshops held with teachers from four schools in the city of Córdoba and nearby communities.

In this article, we describe the development of the project, the percentage of its fulfilment and the challenges faced and overcome. The results of the experience of the joint work were presented in the book "Guide to laboratory activities in Natural Sciences for Primary Schools”, written by María Laura Fanani, PhD, and Natalia Wilke, PhD.  The aim of this book is to serve as reference for the development of laboratory activities in future school cycles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astroza Ibáñez, M. V.; Balderas Robledo, R. G.; Baltzar García Horta, J.; Blancas Hernández, J. L.; Campos, C. J.; Caraballo, D.; de la Fuente Olivares, R.; Dodes Traian, M.; Figueroa, A. A.; García Franco, A.; Guerra Ramos, M. T.; Guzmán, Y. R.; Gómez Galindo, A. A.; Imberti, M.; Lorenzo Tapia, C.; Meinardi, E.; Merino Rubilar, C.; Quintanilla Gatica, M.; Quiroz Venegas, W.; Solsona Pairó, N.; Sztrajman, J.; Torres Frías, J. C. (2015). La enseñanza de las Ciencias Naturales basada en proyectos. Qué es un proyecto y cómo trabajarlo en el aula. (Santiago de Chile - Chile) Laboratorio de Investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales (Grecia). Sociedad Chilena de Didáctica, Historia y Filosofía de la Ciencia

Arbeláez Sánchez, L. C.; Bayona, A. C.; Díaz Barragán, N. A.; Riveros Gaona, O. L.; Sierra Olarte, A. S. (2013). Secuencias Didácticas en Ciencias Naturales para Educación Básica Primaria. (Bogotá - Colombia). Ministerio de Educación Nacional.

Bahamonde, N.; Bulwik, M.; Caccia, M.; Corbacho, V.; Paolantonio, S.; Rodríguez, M.; Tignanelli, H.; Utges, G. (2007) Ciencias Naturales N° 6 (Serie "NAP: Cuadernos para el Aula" para el Segundo Ciclo de la Escuela Primaria). (Buenos Aires - Argentina). Ministerio de Educación de la Nación.

Bartels,N.; Tintori Ferreira, A.; Viau, J. (2015). Una experiencia didáctica en el área de Ciencias Naturales basada en la indagación escolar. (Mar del Plata – Argentina) VIII Jornadas Nacionales y I Congreso Internacional sobre la Formación del Profesorado. Narración, investigación y reflexión sobre las prácticas. Universidad Nacional de Mar del Plata.

Leymonié, J. (2009). Aportes para la enseñanza de las Ciencias Naturales. (Santiago de Chile – Chile) Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago) y Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación - LLECE

Published

2019-12-26