Psychoanalysis, Narratives and Audiovisual Discourse: psychoanalysis in extension

Authors

  • Juan Ernesto Brodsky Ciclo de Cine y Psicoanálisis. Universidad Nacional de Córdoba.
  • María Eugenia Castro Ciclo de Cine y Psicoanálisis. Universidad Nacional de Córdoba.
  • Foco Gigliola Ciclo de Cine y Psicoanálisis. Universidad Nacional de Córdoba.

Keywords:

psychoanalysis, outreach, Programme, University, culture

Abstract

This article aims at exploring different experiences of the university outreach Program “Psychoanalysis, Narratives and Audiovisual Discourse” developed during 2017. The questions that guide this article are: how does the extension of Lacanian psychoanalytic theory contribute to different fields of knowledge, to the arts, to the humanities, to culture in general? How does psychoanalysis fit into university outreach practices? To this end, interviews with referents of the different activities of the Program were carried out. Their answers served as a guide in the preparation of this article. The objective is to reflect upon the relationship between psychoanalysis and different discourses within university outreach activities, based on an analysis of the different areas that make up the Program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (1962). El ensayo como forma. En Adorno, T. W. (1962). Notas de literatura. Barcelona: Airel.

Assef, J. (2013). La subjetividad hipermoderna. Buenos Aires: Grama Ediciones.

Ballesteros, V (2010) La extensión Universitaria como proceso de comunicación, en Extensión en red. N°2. 7

Cano, J. (2010). Cinco comentarios sobre la extensión universitaria, en Extensión en red. N°2.

Coll, G. (2012). Cine y Psicoanálisis: una posible extensión. Revista EXT. 1, (1), pp 1-7.

Freud, S. (1900). La Interpretación de los sueños. Madrid: Biblioteca Nueva.

Freud, S. (1908). El delirio y los sueños en la Gradiva, de W. Jensen. En

Freud (1953-1974). Obras completas. Reino Unido: Amorrortu Editores.

Freud, S. (1930). Premio Goethe. En Freud (1953-1974). Obras completas. Reino Unido: Amorrortu Editores.

Gezmet, S. (s.f.). Evolución histórica-crítica de la extensión universitaria. Proceso de institucionalización de la extensión de la U.N.C. en los distintos momentos históricos. (Trabajo Final de Especialización). Universidad Nacional de Santiago del Estero.

Gómez, M. (2014). El cine y el psicoanálisis. Encuentros y una ceremonia de lo imposible. Revista Journal Ética & Cine. 4, (3), pp. 7-8.

Joyce, J. (1939). Finnegans wake. Reino Unido: Faber and Faber.

Lacan, J. (1953). Función y campo de la palabra y del lenguaje en psicoanálisis. En Lacan, J. (1966) Escritos I. Buenos Aires: Biblioteca Nueva. Siglo XXI editores.

Lacan, J. (1975-1976). Seminario 23. El sinthome. En Lacan, J. (1975-1976). El Seminario de Jacques Lacan. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1993). Homenaje a Marguerite Durás del arrebato de Lol V.

Stein. En Lacan, J. (2012). Otros escritos. Buenos Aires: Paidós.

Larrosa, J. (2003). El ensayo y la escritura académica. En Larrosa, J. (2003). Propuesta educativa. Año 12. Buenos Aires.

Laurent, E. (2000). Psicoanálisis y Salud Mental. Buenos Aires: Tres Haches Ediciones.

Miller, J. A. (2013). Piezas sueltas. Los cursos psicoanalíticos de Jacques

Allain Miller. Buenos Aires: Paidós.

Miller, J. A. (2015). Todo el mundo es loco. Los cursos psicoanalíticos de Jacques Allain Miller. Buenos Aires: Paidós.

Published

2019-04-09