Migrant trajectories and Podcast. Extension experience in Tierra del Fuego
Keywords:
podcast; extension experience; communication; digital technologiesAbstract
In this work we reflect on our experience in the production of the podcast “Radio Migrante” within the framework of the Community Outreach Project, “Migrant Narratives” in the period May 2022-May 2023 in Río Grande (Tierra del Fuego). First, we will describe the context against which this project emerged, the stated objectives, the activities, the characteristics and the search for a narrative. Next, we will present the production experiences that built the aesthetics based on the reflection of the dynamics that arose. To this end, we considered the notion of new narratives, storytelling, digitalization, new media, as well as the new forms of citizen participation that operated in the general framework of the proposal as democratization of communication.
Downloads
References
Bajtin, M. (1989). Las formas del Tiempo y del Cronotopo en la Novela. Ensayos de poética histórica. Taurus.
Barthes, R. (2013). El grano de la voz. Entrevistas 1962-1980. Siglo XXI.
Barthes, R. (Ed.). (1972). Análisis estructural del relato. Tiempo contemporáneo.
Benjamin, W. (1989). Discursos Interrumpidos I. Taurus.
Gregorutti, G. (2022). El surgimiento de la idea de involucramiento social en la universidad de los Estados Unidos de América. Andrews University.
Hermida, M., Maliza, M., & van Aert, P. (2013, noviembre). Migración en Tierra del Fuego (o la historia de una ida y una vuelta). Sociedad Fueguina, (02), 5-12.
Kaplún, M. (1985). El Comunicador Popular. Quito Ecuador: CIESPAL INTIYAN.
Leiva Aguilera, J. (2007), “Podcast”. En: Anuario ThinkEPI, pp. 163-166.
Manovich, L. (2001). El lenguaje de los nuevos medios. Editorial Gustavo Gili.
Martín-Barbero, J. (2010). Comunicación y cultura mundo: nuevas dinámicas mundiales de lo cultural. Signo pensamiento, vol.29, n. 57, pp. 20-34.
Mato, D. (2002). Estudios y otras prácticas Latinoamericanas en cultura y poder. CLACSO.
Orihuela, J. L. (2022). Los nuevos paradigmas de la comunicación. CIESPAL.
Robin, B. R.; McNeil, S. G. (2012). What educators should know about teaching digital storytelling. Digital Education Review 1 (22), 37-51.
Salmon, C. (2008). Storytelling, la máquina de fabricar historias y formatear mentes. Península.
Schmucler, H. (1984). Un proyecto de Comunicación / Cultural. México: Universidad Autónoma Metropolitana - Xochimilco.
Williams, R. (2009). Marxismo y Literatura. Las Cuarenta.
Wolton, D. (1999). Internet, ¿Y después?: una teoría crítica de los nuevos medios de comunicación. Cap. I Ed.: Gedisa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Secretaría de Extensión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).