The extension and democratization of the design process
Keywords:
design process; outreach; democratization; industrial design; teaching processAbstract
This paper argues that outreach is a crucial tool for democratizing the design process undertaken by Industrial Design students, as this activity often remains limited to very few isolated actors within the classroom, removed from the context that gives rise to the design need. While designers aim to provide solutions to problems, these solutions should not be conceptualized independently of the surrounding context or the people involved. Outreach activities facilitate the opening of the design process, since the teaching of industrial design is based on a straightforward principle: the simulation of professional practice. Yet, within the educational environment, what frequently occurs is a form of confinement, first within a course, then within the workshop, and ultimately within the teacher-student dynamic. These successive spheres prevent students from recognizing the diverse variables present in a real-life scenario, where the discipline can play an important role. This distance between the real-world setting and the project development space poses multiple challenges. The first one is to able to imagine what is happening in a situated manner, since any activity —no matter how simple— involves multiple interdependent variables that form a complex system requiring study and understanding. Working effectively with a complex system is practically impossible from the distance of a classroom.
Downloads
References
Damianovich, A. (25/03/2024). Derecho público - Las profesiones liberales. La biblioteca del abogado. http://www.labibliotecadelabogado.com/biblioteca_ver/106/3/22/derecho publico/las-profesiones-liberales/
García, R. (2006). Sistemas complejos: conceptos, métodos y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Gedisa.
Garreta, M; Mor, E. (2011). Diseño centrado en el usuario. Universitat Oberta de Catalunya. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/ 10609/76105/6/Introducci%c3%b3n%20a%20la%20interacci%c3%b3n %20persona%20ordenador_M%c3%b3dulo%203_Dise%c3%b1o%20centrado%20en%20el%20usuario.pdf
Menéndez, G. et al. (2013). Integración docencia y extensión. Otra forma de enseñar y de aprender. 1a ed. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Secretaría de Extensión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).