Workshops with teachers, networks between secondary schools and UNC
Keywords:
teachers; secondary schools; right to education; vocational guidanceAbstract
This paper outlines the experience of the workshops titled "Educational Projects after Secondary School: Tools from the Academic Advise Guidance Field," aimed at teachers from secondary schools. These workshops have been conducted since 2013 by the Department of Academic Guidance in collaboration with the Department of Support for Academic Careers under the Secretariat of University Welfare and Modernization at the National University of Córdoba.
We view these workshops as outreach programs as they serve as discussion and learning spaces, where we collectively build knowledge with participating teachers about the challenges, dilemmas, and strategies involved in classrooms when guiding students in creating their own educational and/or career paths after completing secondary school.
Many of the young people who attend public secondary schools in our province do not consider studying at university among their desirable or feasible horizons, both due to economic as well as symbolic and social factors. Therefore, one of the challenges in the workshops held with teachers is to collaborate on intervention strategies that make it possible to address the tensions between the possibilities of studying and the conditions to do so, in order to broaden those horizons. Central to this is the work with teachers as key protagonists in the school setting.
Downloads
References
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2009) Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI.
Bourdieu, P. - Wacquant, L. (1995) Pensar en términos relacionales, en: Respuestas por una antropología reflexiva. Grijalbo.
Conferencia Regional de Educación Superior (del 11 al 14 de junio de 2018) Universidad Nacional de Córdoba. http://www.cres2018.unc.edu.ar/
Hirsch, M. (2016) Construyendo futuro en contextos de desigualdad social: Una etnografía en torno a las elecciones de los jóvenes en la finalización de la escuela secundaria. [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional de Buenos Aires]. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/4602
Larramendy, A. (2017) Campos de posibles. Divanes nómades. Lo posible...un infraleve, 4. Ferreyra.
Favret-Saada, J. (2013). “Ser afectado” como medio de conocimiento en el trabajo de campo antropológico (Traducción al español por Zapata, L. y Genovesi, M.), en Revista Avá (23), 49-67 https://www.ava.unam.edu.ar/index.php/ava-23
Fernández Savater, A. (2019, 12 de abril). Ausentarse: la crisis de la atención en las sociedades contemporáneas. Interferencias. Recuperado de: https://www.eldiario.es/interferencias/crisis_de_atencion_6_887921222.html
González, C. (2017). El conflicto eterno: entre los unos y los otros en F. Deligny (Ed.) Semilla de Crápula. Consejos para los educadores que quieren cultivarla (pp. 53-64). Tinta Limón.
Ortner, S. (2016) Antropología y Teoría Social. Cultura, poder y agencia. UNSAM Edita.
Quirós, J. (2014). Etnografiar Mundos Vívidos: desafíos de trabajo de campo, escritura y enseñanza en antropología en Revista Publicar en Antropología y Ciencias Sociales (17), 47-65. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/50883
Rinesi, E. (2014) La universidad como derecho. Revista Política Universitaria (1), pp. 8- 14. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/iec-conadu/20171114055305/pdf_844.pdf
Rolnik, S. (2019) Esferas de la insurrección. Apuntes para descolonizar el inconsciente. Tinta Limón.
Terigi, F. (2016).Políticas públicas en educación tras doce años de gobierno de Nestor Krichner y Cristina Fernández. Revista Análisis (16). https://library.fes.de/pdf-files/bueros/argentinien/13019.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Secretaría de Extensión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).