Coexistence and Diversity. School events as a transformation of everyday life
Keywords:
school; memory; participation; diversities; coexistenceAbstract
This article describes an outreach experience (supported by the National University of Córdoba) in two rural schools (one was a primary school and the other one was a high school) in a town in the Sierras Chicas region of Córdoba province. It was carried out during 2018 to commemorate the centenary of the University Reform and the 41st anniversary of an uninterrupted period of democracy. We reaffirm the contribution to the development of responsible citizenship and the exercise of the right to quality education. This experience was carried out collaboratively by teams of teachers, students, Outreach Secretariats from two Schools (Psychology and Languages, UNC), and members of the educational community. Our goal was to work on coexistence and diversity by co-producing, with the entire educational community, the school event for the Day of Respect for Cultural Diversity, during 2019 and 2020. We aimed to address the process of creating that event, drawing upon previous discussions about differences and diversities, which resulted in the production and presentation of the corresponding school rituals for those years. In 2020, the conditions of virtual education required the reinvention of the ritual in these schools. Thus, this proposal became a socio-educational mechanism to support educational institutions in Córdoba province, which was built through exchange of knowledge.
Downloads
References
Elias, N. (1990). La sociedad de los individuos. Barcelona: Ed. Península.
Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Madrid: Abada Editores.
Foucault, M. (1989). Vigilar y Castigar. México: Ed. Siglo XXI.
Goffman, E. (1959). La presentación de la persona en la vida cotidiana. EEUU: Ed. Random House.
Verón, E. (1984). Fragmentos de un tejido. Buenos aires: Ed. Gedisa.
Zelmanovich, P. (1994). Efemérides, entre el Mito y la Historia. Buenos Aires: Ed. Paidos.
Igualdad y calidad educativa. Ministerio de educación de Córdoba (2010). Acuerdos escolares de convivencia: Resolución 149. https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/PolSocioeducativas/Documentos/Convivencia/Resolucion_149.pdf
Secretaría de Extensión Universitaria de la Universidad Nacional de Córdoba (2023). https://www.unc.edu.ar/extension
Ministerio de Educación de la provincia de Córdoba (s/f). Prioridades pedagógicas 2014-2019. https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/Prioridades/PrioridadesPedagogicas.php
Ministerio de Capital Humano (s/f). https://www.argentina.gob.ar/educacion/programas-educativos/programa-educacion-y-memoria
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Secretaría de Extensión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).