How does an archaeological rescue become a university extension project? The problem of the treatment of human burials

Authors

  • Paula del Rio Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura. Museo Universitario Florentino y Carlos Ameghino

Keywords:

heritage , interculturality , museums , critical outreach

Abstract

In 2019, in Vera y Pintado jurisdiction (Departamento San Justo, Santa Fe) archaeological remains were located in a public space that corresponded to human burials. According to this, both the Commune and the local Museum identified the need to request an intervention, and did so at the Ministry of Innovation and Culture of Santa Fe. Work was derived to the research team of the “Florentino y Carlos Ameghino” Museum, Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura (FCEIA) of Universidad Nacional de Rosario (UNR), which had the archaeological studies concession for the area. This research and outreach team has been working in a joint task related to Cultural Heritage with the Aboriginal Community “Aim Mokoilek” of Colonia Dolores (San Justo, Santa Fe) for more than a decade. Considering this background, an archaeological rescue was proposed within an interinstitutional project which involves the University, the Commune, the Museum and the aboriginal community. Taking into account early diagnoses, the need of an approach from interculturality and critical outreach was identified in order to get over an archaeological rescue instance to put into play and tension: cultural heritage, indigenous ancient territories, human bones remains, treatment from museums and scientific research. In this work we share the experience in pandemic times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arzeno, M., (2018). Extensión en el territorio y territorio en la extensión. Aportes a la discusión desde el campo de la Geografía. +E: Revista de Extensión Universitaria, 8(8), 3–11.

Ballart, J. (1997). El Patrimonio Histórico y Arqueológico: valor y uso. Barcelona, España: Editorial Ariel.

Ceruti, C. N. (1992). Cambios climáticos y poblaciones prehistóricas en el Litoral Argentino. En: M. Iriondo (Ed.), El Holoceno en la Argentina (pp. 39-49). Paraná, Argentina: CADINQUA.

Cornero S. y Rocchietti A. M. (2008). Arqueología Regional en Investigación Participativa en el Centro Norte Santafesino. En Arqueología y Educación. Perspectivas Contemporáneas (pp. 181-193) Buenos Aires, Argentina: Terceroendiscordia.

Cornero, S y P. del Rio (2015). Investigación participativa: conocimiento y comunidades en el Centro Norte de Santa Fe, I+D+i en el contexto regional de las políticas públicas. En M. Fabra, M. Montenegro y M. Zabala (Comp.) La Arqueología Publica en Argentina: Historias, tendencias y desafíos en la construcción de un campo disciplinar (pp:33-51) Jujuy, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de Jujuy (EDINJU).

del Rio P. (2007). La intangibilidad del Patrimonio material. En H. E. Rodríguez (Ed.) Actas del VIII Congreso Argentino de Antropología Social. Argentina, Salta: Editorial de la Universidad Nacional de Salta

(Ed.). (2013). El Patrimonio Cultural de la Comunidad Mocoví Aim Mokoilek. Colonia Dolores. Rosario, Argentina: UNR Editora.

(Ed.). (2017). Saberes del Monte: Relatos de la Comunidad Aim Mokoilek. Rosario, Argentina: Editorial Asociación de Profesores de la facultad de Ciencias Exactas e Ingeniería de la Universidad Nacional de Rosario.

del Rio P. y S. Cornero (2009). Cultura, naturaleza y desarrollo social participativo en el Centro Norte de Santa Fe. En Actas del X Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria. Extenso. Extensión y Sociedad. Montevideo, Uruguay: Universidad de la República Uruguay

Pochettino, M. et al. (2011). Incorporación y aprehensión de saberes sobre plantas útiles a partir del juego: prácticas de extensión en Botánica Aplicada. Bonplandia 20(2): 149-163 DOI: http://dx.doi.org/10.30972/bon.2021321

Ponce, A. G. (2012). La influencia de los contextos interculturales en un Museo de la Argentina. ANTI, (11), 63-76

Tommasino, H. y A. Cano (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, (67), 7-24

Downloads

Published

2022-12-26

Issue

Section

Experiencias y prácticas en extensión