Cinema and Culinary Arts: a clinical strategy
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v10.n2.29246Keywords:
Culinary art}, Psychoanalysis, CinemaAbstract
Cooking Made the Man, the work of Cordón Bonet, proposes a relationship between the act of cooking and the advent of language. The word thus provides man with the capacity to organise more complex actions, for him and for others, which can now be classified as symbolic. This conquest in
phylogenesis could constitute a model to intervene in ontogenesis, conceived as a clinical strategy based on the power of the culinary act. The cinema
offers an important number of these fictional scenarios in which the change of subjective position is mediated by the symbolic value of food and the
gesture of cooking. Taking as reference some classics of universal filmography, this relationship between cinema, clinic and gastronomy is shown,
providing a psychoanalytic theoretical framework to think about such articulation. It seeks to open a little explored area of professional practice. The
approach entails an ethical standpoint since it draws on narrative, myths and folklore in the treatment of these complex issues.
References
Arau, A. (productor y director). (1992). Como agua para chocolate [cinta cinematográfica]. México: Miramax.
Baudrillard, J. (1980). El intercambio simbólico y la muerte. Venezuela: Monte Ávila Editores.
Betzer, J., Christensen, B., Korzen, B., Siesbye, P. (productores) y Axel, G. (director). (1987). La fiesta de Babette [cinta cinematográfica]. Dinamarca: Nordisk Film.
Brown Baren, D., Blomquist, A., Cooper, M., Golden, K. (productores) y Hallström, L. (director). (2000). Chocolate [cinta cinematográfica]. Reino Unido, Estados Unidos: Miramax.
Chaplin, C. (productor y director). (1936). Tiempos modernos [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Charles Chaplin Productions.
Cordón, F. (1979). Cocinar hizo al hombre. Barcelona: Editorial Tusquets.
Corominas, J. (1973). Breve diccionario etimológico de la lengua. Editorial Gredos, Barcelona.
Dalí, S. (1974). Les diners de Gala. Barcelona: Editorial Labor.
Dinesen, I. (1986). El banquete de Babette. En Anécdotas del destino. Madrid: Ediciones Alfaguara.
Eidelsztein, A. (2012). El Big Bang del lenguaje en la causación del sujeto. En El rey está desnudo. Buenos Aires: Letra Viva.
Freire, H. J. (2014). La comida en el cine. Recuperado de: https://www.topia.com.ar/articulos/comida-cine
Freud, S. (1908 [1907]). El creador literario y el fantaseo. En Obras completas, IX. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 2009.
Freud, S. (1930 [1929]). El malestar en la cultura. En Obras completas, XXI. Buenos Aires, Amorrortu Editores, 2010.
Freud, S. (1950 [1895]). El proyecto de psicología. En Obras Completas, II. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 2010.
González, F. (2014). El acto de cocinar en el tratamiento con jóvenes severamente perturbados. Actas del VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, las XXI Jornadas de Investigación y el Décimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Universidad de Buenos Aires, noviembre de 2014. Recuperado de: http://jimemorias.psi.uba.ar/index.aspx?anio=2014
González Pla, F. y Castañeda Agüero, M. (2017). ¿Puede el almuerzo constituirse en un espacio terapéutico? En G. Bertran (Comp.), Lo real, los límites y la creatividad. Hospital de día III (pp. 207-2011). Buenos Aires: Letra Viva.
Hidalgo, M.; Segarra-Saavedra, J.; Rodríguez-Monteagudo, E. (2014). La gastronomía como temática recurrente en el cine: un recorrido cualitativo por las películas más representativas con contenido culinario. Actas – VI Congreso Internacional Latina de Comunicación Social – VI CILCS – Universidad de La Laguna, diciembre de 2014. Recuperado de: http://www.revistalatinacs.org/14SLCS/2014_actas/075_Hidalgo.pdf
Lacan, J. (1949). El estadio del espejo como formador de la función el yo [je] tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica. En Escritos 1. Buenos Aires: Siglo XXI, 2012.
Lacan, J. (1967-1968). El acto psicoanalítico. Inédito.
Lacan, J. (1969-1970). El Seminario. Libro 17. El reverso del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós, 2013.
Lacan, J. (1988). Reseñas de enseñanza “El acto psicoanalítico”. Buenos Aires: Manantial.
Lévi-Strauss, C. (1964). Lo crudo y lo cocido. En Mitológicas I. México: Fondo de Cultura Económica.
Lumière, L. (productor y director). (1895). El almuerzo del bebé [cinta cinematográfica]. Francia: Lumière.
Miller, J. A. (1985): Síntoma y fantasma. Dos dimensiones de la clínica. Buenos Aíres: Ediciones Manantial.
Ossard, C. (productor) y Caro, M., Jeunet, J.P. (directores). (1991). Delicatessen [cinta cinematográfica]. Francia: Miramax.
Rossi, L. (2012). Historia del comer. Lazo social y tradición cultural. Intersecciones, 2, (4). Recuperado de: http://intersecciones.psi.uba.ar/index.phpoption=com_content&view=article&id=195:historia-del-comer-lazo-social-y-tradicion-cultural&catid=10:vigencia&Itemid=1
Vasen, J. (2011). Una nueva epidemia de nombres impropios. El DSM-V invade la infancia en la clínica y las aulas. Buenos Aires: Editorial Noveduc.
Zadra, G. A. (2005). Del comer, el deseo, la palabra y su lugar en la vida. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Palermo, 5, (5), pp. 91-98. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/revista/24487/A/2005
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ética y Cine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.