What happens (to us) (here-now)

Authors

  • Esteban Rizzi Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Artes

Keywords:

posperformance, arts, virtuality, corporality, representation

Abstract

Written in the context of the pandemic by Covid-19, in this text I propose an attempt to think about how certain artistic practices are affected by their migration towards virtuality, and the ways to adapt them to this situation. The virtual becomes (more) real, without leaving behind its intangibility, although it carries with it the inconvenience of losing much of what is represented. I differentiate here between the visual arts and the body arts, specifically performance. In this case, the representation techniques only make possible a flat, two-dimensional space and, even though they maintain the temporal dimension, they can only operate with field limitations, besides not being able to encompass other senses. Even though the pandemic makes this migration to virtuality possible and the geophysical ubiquity is no longer limiting, they do not allow the interaction of coexistence.. On the other hand, I reflect on the particularities raised around two personal experiences: 1) Moebius Performance, an artistic project; and 2) Habeas Corpus Performance, a management project; both carried out together with Patricia Valdez. In the first case, virtuality made possible complementary experiences to the previous path. For the second case, the virtual was an impediment, given the limitations regarding the wide range of poetics covered by performance art. In this sense, new instances of thought and action arise with respect to the future of practices in this artistic language that we call “postperformance”, a term proposed by Gustavo Blázquez.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Esteban Rizzi, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Artes

ESTEBAN RIZZI es Licenciado en Pintura por la Universidad Nacional de Córdoba. Artista investigador en el cruce de diversos lenguajes: dibujo, pintura, fotografía, video y performance. Ha desarrollado una sostenida trayectoria. Participó con sus proyectos de exhibiciones a nivel nacional. Codirige los proyectos PaVer Performance y Moebius Performance. Creador y coordinador artístico de Habeas Corpus Festival de Performance. Tiene experiencia como jurado en diversos concursos y encuentros artísticos. Genera contenidos para redes sociales en el Área Educativa del Museo Evita Palacio Ferreyra. Antes trabajó en Museo Emilio Caraffa, Chateau Centro de Arte Contemporáneo, y Museo de las Mujeres; todos de la Agencia Córdoba Cultura. Durante diez años coordinó el taller extensionista ABC del Dibujo en la UNC. Realizó estudios de posgrado en Antropología Cultural y Social, también de Gestión Cultural, y estudios de Comunicación Social en UNC. Tiene formación en Comunicación Digital para actividades culturales y redes sociales. Es coconductor del programa Ciudades Visibles en Radio Eterogenia del Centro Cultural España-Córdoba. Vive y trabaja en la ciudad de Córdoba.

References

Olivera, E. (29 de agosto de 2019). En la sociedad de consumo, hasta la intimidad del dolor extremo se vuelve integrable. Télam. Buenos Aires. En línea en: https://www.telam.com.ar/notas/201908/388182-elena-oiveras-nuevo-libro-la-cuestion-del-arte-en-el-siglo-xxi.html. Consultado en octubre 2020.

Schechner, R. (2012). Estudios de la representación. Una introducción. México: Fondo de Cultura Económica.

Published

2020-12-21

How to Cite

Rizzi, E. (2020). What happens (to us) (here-now). Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, (7). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/31626

Issue

Section

#Ensayando