#XMAP: In Plain Sight. A collective and digital cartography of uncounted violence

Dossier Intemperie: políticas de la voluntad y poéticas del cobijo

Authors

  • Ana Isabel Cornide Departamento de Español y Portugués, Universidad de Arizona

Keywords:

Detention Center, #XMAP, Extractive Capitalism, Surveillance, Digital Cartography

Abstract

Extractive capitalism requires a particular form of governmentality that is corporate, seizes territories, and subsumes the complex logic of social ecologies to expand its representational and material control over human and inhuman life. This essay analyzes immigration detention as a racially created regime that operates through the intertwined dynamics of extractive capitalism and internal warfare against racialized populations. The border security industrial complex functions as an extractive industry that reorganizes space and has a direct impact on the territory, creating an industrial landscape, built from and for the comfort of human displacement. On July 3-4, 2020, on Independence Day weekend in the US, visual and performance artists Cassils and rafa esparza presented an activist art work created in collaboration with 80 artists to demand the abolition of the Detention center and prison culture in the United States. To do this, on a journey along the country's maritime and land border, they wrote in water vapor messages created by the artists about more than 80 detention centers, immigration courts, borders, detention camps, and other historical places of genocide and dispossession. In the second part, this essay explores how In Plain Sight uses art to expose the colonial formation of public space and propose, in a sky turned into a stage, new politics of space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Isabel Cornide, Departamento de Español y Portugués, Universidad de Arizona

Ana Isabel Cornide es Profesora Asociada de Estudios Culturales y Aprendizaje Crítico en Servicio de la Universidad de Arizona (Estados Unidos). Su trabajo de divulgación promueve el desarrollo a través de las artes y las humanidades como medio para superar las barreras sociales. Su investigación se sitúa firmemente en los estudios culturales y de performance contemporáneos, con un fuerte compromiso con el examen de la raza y la etnicidad, y su intercambio con los estudios de género y sexualidad. En los últimos años, un punto focal central de su investigación académica ha sido la política cultural de la migración y la figura del migrante como un lugar de diálogo intercultural, lo que sitúa sus intereses en una escala más amplia: la de los estudios transatlánticos de fronteras y teorías de la globalización. Ha llevado a cabo investigaciones, presentado en conferencias y enseñado a un grupo contemporáneo de escritores, artistas de performance y directores de cine, individuos que luego han dado forma y han sido moldeados por esta tendencia.

References

Agamben, G. (2005). State of exception. Chicago: University of Chicago Press.

Agamben, G. (1998). Homo Sacer. Sovereign power and bare life. Stanford: Stanford University Press.

Bastow, C. (7 de julio de 2020). In Plain Sight skywriting project targets US culture of incarceration: “We have a brief moment of clarity”. The Guardian. Londres. https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/jul/07/in-plain-sight-skywriting-project-targets-us-culture-of-incarceration-we-have-a-brief-moment-of-clarity

Borderlands Autonomist Collective. (2012). Resisting the security-industrial complex. En: Loyd, J. y Mitchelson, M. (comps.), Beyond walls and cages: prisons, borders, and global crisis, pp. 190-208. Georgia: The University of Georgia Press.

Butler, J. (2017). Vulnerabilidad corporal, coalición y la política de la calle. Nómadas, vol. 46, pp. 13-29. Colombia: Departamento de Investigaciones de la Universidad Central. http://www.scielo.org.co/pdf/noma/n46/0121-7550-noma-46-00013.pdf

Davis, A. (2017). ¿Son obsoletas las prisiones? España: Bocavulvari Ediciones.

De Genova, N. (2004). The legal production of Mexican/migrant “illegality”. Latino Studies, núm. 2, pp. 160-185. Londres: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/palgrave.lst.8600085

Gómez-Barris, M. (2017). The extractive zone. Social ecologies and decolonial perspectives. Durham y London: Duke University Press.

Kassie, E. (24 de septiembre de 2019). How the U.S. created the world’s largest immigrant detention system. The Marshall Project y The Guardian. Nueva York. https://www.themarshallproject.org/2019/09/24/detained

McKittrick, K. (2013). Plantation futures. Small Axe, vol. 17, núm. 3(42), pp. 1-15. EEUU: Duke University Press. https://doi.org/10.1215/07990537-2378892

Mirzoeff, N. (2020). Artificial vision, white space and racial surveillance capitalism. AI & Society, núm. 36, pp. 1295-1305. Springer. https://doi.org/10.1007/s00146-020-01095-8

Mirzoeff, N. (2016). El derecho a mirar. IC Revista Científica de Información y Comunicación, núm. 13, pp. 29-65. España: Universidad de Sevilla. https://icjournal-ojs.org/index.php/IC-Journal/article/view/358

Patler, C.; Sacha, J. y Branic, N. (2018). The black box within a black box: solitary confinement practices in a subset of U.S. immigrant detention facilities. Journal of Population Research, vol. 35, núm. 4, pp. 435-465. Springer. https://doi.org/10.1007/s12546-018-9209-8

Stenken, C. (2012). Detention and access to justice. En: Loyd, J. y Mitchelson, M. (comps.), Beyond walls and cages: prisons, borders, and global crisis, pp. 209-214. Georgia: The University of Georgia Press.

Struch, R. (2022) Activist performance on edge: spatial politics after the end of public space. Urban Geograohy, vol. 43, núm. 6, pp. 848-856. Inglaterra: Taylor & Francis. https://doi.org/10.1080/02723638.2022.2053427

Published

2023-07-26

How to Cite

Cornide, A. I. (2023). #XMAP: In Plain Sight. A collective and digital cartography of uncounted violence: Dossier Intemperie: políticas de la voluntad y poéticas del cobijo . Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, (12). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/41919

Issue

Section

#Ensayando