Índice de satisfacción de clientes residenciales de energía eléctrica basado en la gestión

Authors

  • Héctor Oscar Nigro Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
  • Sandra Elizabeth Gonzáles Cisaro Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
  • Gustavo Tripodi Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Keywords:

consumer satisfaction models, simultaneous nonlinear equations models, partial least squares, service quality perception, customer expectations

Abstract

This work aims to identify the relevant aspects of satisfaction index of residential electricity customers based on management. The methodology is the modeling by Structural Equation Systems based on Nonlinear Partial Least Squares, focused on theoretical considerations.

The satisfaction component is the main variable, and tries to be deduced from the Image, Customer Expectations, Customer Attention, Billing, Information and Communication, Perceived Value.

We take as reference the indicators proposed by measuring the CIER (Regional Energy Integration Commission - International Organism of Energetic Sector in South America).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Héctor Oscar Nigro, Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Ingeniero de Sistemas (Unicen), Magister en Ciencias Políticas y Sociales (Flacso), Candidato a Doctor en Matemática Computacional e Industrial Aplicada (Unicen). Docente Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas (Unicen). Director del proyecto de Incentivos MERAIS V (03/C244).

Sandra Elizabeth Gonzáles Cisaro, Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Ingeniera de Sistemas (Unicen), Candidata a Doctora en Matemática Computacional e Industrial Aplicada (Unicen). Docente Investigadora de la Facultad de Ciencias Exactas (Unicen). Integrante del proyecto de Incentivos MERAIS V (03/C244).

Gustavo Tripodi, Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Ingeniero de Sistemas (Unicen), Magister Administración de Negocios (Unicen), Candidato a Doctor en Administración (Unicen). Docente Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas (Unicen). Co-director del proyecto de Incentivos MERAIS V (03/C244).

References

ANDERSON, J. C., AND GERBING, D. W. 1988. “STRUCTURAL EQUATION MODELING IN PRACTICE: A REVIEW AND RECOMMENDED TWO-STEP APPROACH”. Psychological Bulletin (103:3), pp. 411-423.

BAGOZZI, R. P. (1992): “THE SELF-REGULATION OF ATTITUDES, INTENTIONS, AND BEHAVIOR”. Social Psychology Quarterly. 55: 178-204.

BAGOZZI, R.; YI, Y. (1988): “ON THE EVALUATION OF STRUCTURAL EQUATION MODELS”. Journal of the Academy of Marketing Science 16: 74-94.

BARCLAY, D. W., HIGGINS, C. A., & THOMPSON, R. 1995. “THE PARTIAL LEAST SQUARES APPROACH TO CAUSAL MODELING: PERSONAL COMPUTER ADOPTION AND USE AS ILLUSTRATION”. Technology Studies, 2(2), 285–309.

CADOTTE, E. R.; WOODRUFF, R. B.; JENKINS, R. L. (1987): “EXPECTATIONS AND NORMS IN MODELS OF CONSUMER SATISFACTION”. Journal of Marketing Research, 24, 305–314.

CARRERAS ROMERO, E.; GONZÁLEZ RODRÍGUEZ, B. (2013): “EL PARADIGMA INTENCIONAL EN LA EVALUACIÓN CIUDADANA DE LA ADMINISTRACIÓN LOCAL. LA UTILIDAD FRENTE AL BIENESTAR”. Revista Internacional de Sociología, 71:1 doi: 10.3989/ris.2011.07.08.

CASAS GUILLÉN, M. (2002): “LOS MODELOS DE ECUACIONES ESTRUCTURALES Y SU APLICACIÓN EN EL ÍNDICE EUROPEO DE SATISFACCIÓN DEL CLIENTE”. Facultad de Económicas, Universidad San Pablo CEU. Jornadas de Madrid, Asociación Española de Profesores Universitarios de Matemáticas para la Economía y la Empresa, Septiembre 2002.

CHENN, C.-H. 2009, “DEVELOPMENT OF A MODEL TO MEASURE CUSTOMER SATISFACTION WITH INTERNATIONAL TOURIST HOTELS IN TAIWAN“. A Dissertation In Hospitality Administration. Submitted to the Graduate Faculty of Texas Tech University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of PhD. Texas Tech University, Texas.

CHIN, W. W. (1998): “ISSUES AND OPINION ON STRUCTURAL EQUATION MODELING”. MIS Quarterly, 22(1).

CHUNG-HAO CHEN. (2009): “DEVELOPMENT OF A MODEL TO MEASURE CUSTOMER SATISFACTION WITH INTERNATIONAL TOURIST HOTELS IN TAIWAN”. A Dissertation In Hospitality Administration, fuente consultada http://repositories.tdl.org/ttu-ir/bitstream/handle/2346/45283/Chen_Chung-Hao_Diss.pdf?sequence=1 el 8 de Febrero del 2013.

COSMIDES, L.; TOOBY, J. (1994): “BETTER THAN RATIONAL: EVOLUTIONARY PSYCHOLOGY AND THE INVISIBLE HAND”. American Economic Review, 84, 327–332.

EFRON, B.; ROGOSA, D.; TIBSHIRANI, R. (2004): “RESAMPLING METHODS OF ESTIMATION”. In N.J. Smelser, & P.B. Baltes (Eds.). International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 13216-13220). New York, NY: Elsevier.

ENCUESTA CIER DE SATISFACCIÓN DEL CLIENTE RESIDENCIAL URBANO, COMISIÓN DE INTEGRACIÓN ENERGÉTICA REGIONAL. (2005). Consultada en marzo 2013 de http://www.bracier.org.br/projetos/CIER12/ CIER12_SumarioNumeros_2005.pdf.

FALK, R.F.; AND MILLER N.B. 1992. A PRIMER FOR SOFT MODELING. Akron, Ohio: The University of Akron.

FORNELL, C. (1992): “A NATIONAL CUSTOMER SATISFACTION BAROMETER, THE SWEDISH EXPERIENCE”. Journal of Marketing, 56, 6-21.

FORNELL, C.; JOHNSON, M. D.; ANDERSON. E. W.; CHA, J.; BRYANT, B. E. (1996): “THE AMERICAN CUSTOMER SATISFACTION INDEX: NATURE, PURPOSE, AND FINDINGS”. Journal of Marketing Research, 60: 7–18.

GRONROOS, C. (1984): “A SERVICE QUALITY MODEL AND ITS IMPLICATIONS”. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44.

HAIR, J. F.; BLACK, W. C.; BABIN, B. J.; ANDERSON, R. E. (2009): “MULTIVARIATE DATA ANALYSIS”. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

JOHNSON, M. D.; GUSTAFSSON, A.; ANDREASSEN, T. W.; LERVIK, L.; CHA, J. (2001): “THE EVOLUTION AND FUTURE OF NATIONAL CUSTOMER SATISFACTION INDEX MODELS”. Journal of Economic Psychology 22: 217-245.

KLINE, R. (1998): “PRINCIPLE AND PRACTICE OF STRUCTURAL EQUATION MODELING”. New York: Division Guilford Publications.

KOCK, N. (2012): “WARPPLS 3.0 USER MANUAL”. Laredo, TX: ScriptWarp Systems.

LIU, V.; KHALIFA, M. (2003): "DETERMINANTS OF SATISFACTION AT DIFFERENT ADOPTION STAGES OF INTERNET-BASED SERVICES". Journal of the Association for Information Systems: Vol. 4: Iss. 1, Article 12.

MCKINNEY, V.; YOON, K.; ZAHEDI, F. (2002): “THE MEASUREMENT OF WEB-CUSTOMER SATISFACTION: AN EXPECTATION AND DISCONFIRMATION APPROACH”. Information System Research, 13(3), 296-315.

NIGRO, H. O.; VILLAR, S.; GONZÁLEZ CÍSARO, S. (2009): “ECUACIONES LINEALES SIMULTÁNEAS (PLS) Y SU APLICACIÓN EN EL ÍNDICE DE SATISFACCIÓN DE CLIENTES RESIDENCIALES DE ENERGÍA ELÉCTRICA”. En actas del Congreso Peruano de Investigación de Operaciones y Sistemas - CopiOs 2009, Noviembre de 2009 Facultad de Ingeniería Industrial – Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

NUNNALLY, J. C.; BERNSTEIN, I. H. (1994): “PSYCHOMETRIC THEORY”. New York, NY: McGraw-Hill.

OLIVER, R. L. (1997): “SATISFACTION A BEHAVIORAL PERSPECTIVE ON THE CONSUMER”. New York: McGraw-Hill.

WOLD, H. 1982. “SOFT MODELING: THE BASIC DESIGN AND SOME EXTENSIONS”. In K. G. Jöreskog & H. Wold (Eds.), Systems under indirect observations: Part II (pp. 1–54). Amsterdam: North Holland.

YANG, X.; TIAN, P.; ZHANG, Z. (2000): “A COMPARATIVE STUDY ON SEVERAL NATIONAL CUSTOMER SATISFACTION INDIXES (CSI)”. Aetna School of Management.

Published

2018-05-30

How to Cite

Nigro, H. O., Gonzáles Cisaro, S. E., & Tripodi, G. (2018). Índice de satisfacción de clientes residenciales de energía eléctrica basado en la gestión. Revista De La Escuela De Perfeccionamiento En Investigación Operativa, 22(36), 81–99. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/20181

Issue

Section

Aplicaciones