Predicción del abandono estudiantil. Un caso aplicado de descubrimiento de información a partir de datos en la Facultad de Ciencias Económicas de la UNICEN
Keywords:
statistics, student dropout, data, information - knowledgeAbstract
This work addresses the problem of student dropout at the Faculty of Economic Sciences at the National University of the Center of the Province of Buenos Aires for the cohorts 2009 to 2019 for the Public Accountant and Bachelor of Administration careers. It is an application in which the complete process of discovery of information and knowledge from data is highlighted. The findings of this quantitative study provide a valuable tool for academic management since, through discriminant analysis, it is possible to foresee potential cases of student dropout. This ability to anticipate allows authorities to implement timely preventive measures, intervening before dropout occurs.
Downloads
References
Accinelli, A.; Losio, M.; Macri, A. (2016): “Acceso, rezago, deserción y permanencia de estudiantes en las universidades del conurbano bonaerense”. Debate Universitario, vol. 5 (9), pp. 33-52.
Balzarini, M.; González, L.; Tablada, M., Casanoves F.; Di Rienzo, J.; Robledo, C. (2008): “Infostat. Manual Del Usuario”. Ed. Brujas, Córdoba, Argentina.
Davenport, T. H. (1997): “Information ecology: Mastering the information and knowledge environment”. Oxford University Press, 9.
Davenport, T. H.; Prusak, L. (1998): “Learn how valuable knowledge is acquired, created, bought and bartered”. The Australian Library Journal, vol. 47 (3), pp. 268-272.
Di Rienzo, J. A.; Casanoves F.; Balzarini, M. G.; González, L.; Tablada, M.; Robledo, C. W. (2020): “InfoStat versión 2020”. Centro de Transferencia InfoStat, FCA, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. URL http://www.infostat.com.ar.
Fayyad, U.; Piatetsky-Shapiro, G.; Smyth, P. (1996): “From Data Mining to Knowledge Discovery in Databases”. Artificial Intelligence Magazine, vol. 17 (3), pp. 37-54.
Tinto, V. (1989): “Definir la deserción: Una cuestión de perspectiva”. Revista de Educación Superior, vol. 18 (71), pp. 1-9.
Tippins, M.; Sohi, R. (2003): “IT competency and firm performance: is Organizational Learning a missing link?” Strategic Management Journal, vol. 24 (8), pp. 745-761.
Vásquez Martínez, C.; Rodríguez Pérez, M. (2007): “La deserción estudiantil en educación superior a distancia: perspectiva teórica y factores de incidencia”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 37 (3), pp. 107-122.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.