The plants of our place

Dialogical construction of school materials for the initial and primary school levels about native plants

Authors

  • Mariela Zabala Universidad Nacional de Córdoba
  • Mariana Fabra Universidad Nacional de Córdoba
  • Alfonsina Muñoz Paganoni Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

native plants, ecology of knowledge, ISFD, museum, indigenous people

Abstract

But… what are native plants? Thus we were questioned by teachers of Natural Sciences of the Higher Institute of Teacher Training (ISFD) Adoratrices. They asked for a universal and academic definition of native plants, arguing that their students felt dizzy in front of the information and the diverse ways of classifying it.

We developed the extension project “Cultural diversity, native plants and heritage: multivocal educational proposals for the initial and primary levels” (2020 and 2021) with teachers and students of the ISFD, workers of the Historical Museum of Villa del Rosario (Province of Córdoba), neighbours from the department of Río Segundo, members of the Autonomous Provincial Indigenous Educational Council, the Provincial Indigenous Council and the Public Archaeology Program (Museum of Anthropology, SEU-FFyH and IDACOR). We carried out workshops on native plants, we collected local knowledge and classified it based on definitions given by neighbours and texts made by academics to create teaching materials.

We want to socialize the mutual learning fostered by the reflexivity of teachers, students and anthropologists, analysing how we negotiated definitions and meanings to seek an ecology of knowledge (Boaventura de Sousa Santos, 2018) betting on classifications of native plants that did not repeat those of manuals of botany or pharmacopoeias, but would incorporate new voices and knowledge to the educational system. This is how we created the didactic material “The plants of our place: multivocal educational proposals for the initial and primary levels” that compiles didactic sequences authored by ISFD students and teachers (Muñoz Paganoni et al., 2020).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariela Zabala, Universidad Nacional de Córdoba

Doctora en Ciencias Antropológicas, magíster en Antropología, profesora y licenciada en Historia. Docente del Departamento de Antropología (FFyH, UNC) y miembro del equipo de coordinación del Programa de Arqueología Pública de la Secretaría de Extensión (FFyH, UNC). Investigadora del Instituto de Antropología (IDACOR- CONICET)

Mariana Fabra, Universidad Nacional de Córdoba

Doctora en Historia, magíster en Antropología y licenciada en Historia (FFyH, UNC). Miembro del equipo de coordinación del Programa de Arqueología Pública de la Secretaría de Extensión (FFyH, UNC). Sus investigaciones se han orientado al estudio de la historia, la estructura biológica y los modos de vida de las poblaciones humanas que habitaron la provincia de Córdoba, desde la genética de poblaciones y la bioarqueología.

Alfonsina Muñoz Paganoni, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Antropología por la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba (FFyH, UNC). Estudiante del Doctorado en Ciencias Antropológicas (FFyH, UNC) y del Profesorado de Educación Secundaria en Antropología (Instituto de Culturas Aborígenes, ICA). Adscripta del Programa de Arqueología Pública del Museo de Antropologías (IDACOR-FFyH-UNC).

References

Bourdieu, P. (2008). El oficio de sociólogo. Siglo XXI.

Campos, C. M. (2012). Los niños y la biodiversidad. ¿Qué especies conocen y cuáles son las fuentes de conocimiento sobre la biodiversidad que utilizan los estudiantes? Un aporte para definir estrategias educativas. Boletín Biológica, 4, 4-9.

Descola, P. (2010). Diversité des Natures, Diversité des Cultures. Bayard. (Traducción de B. Marconetto).

Descola, P. (2016). La diversidad de las naturalezas. La composición de los mundos (pp. 141-198). Capital intelectual.

Guber, R. (2016). La observación participante; La entrevista etnográfica, o el arte de la “no directividad”; El registro: medios técnicos e información sobre el proceso de campo. La Etnografía. Método, campo y reflexividad (pp. 51-109). Siglo XXI.

Mapa colaborativo del proyecto “Diversidad cultural, plantas nativas y patrimonio: propuestas educativas multivocales para los niveles inicial y primario”. https://maphub.net/alfoskywalker/proyecto-plantas-nativas-y-diversidad-cultural

Martínez, G. J. (2010). Las plantas en la medicina tradicional de las Sierras de Córdoba. Ediciones del Copista.

Mato, D. (2018). Repensar y transformar las universidades desde su articulación y compromiso con las sociedades de las que forma parte. Revista +E 8(9), 38-52.

Muñoz Paganoni, A., Zabala, M. E. y Fabra, M. (2021). Blog del proyecto “Diversidad cultural, plantas nativas y patrimonio: propuestas educativas multivocales para los niveles inicial y primario”. https://blogs.ffyh.unc.edu.ar/diversidad-plantasnativas-patrimonio/

Muñoz Paganoni, A., Zabala, M. E. y Fabra, M. (2022). Las plantas de nuestro lugar. Propuestas educativas multivocales para el nivel inicial y primario. Museo de Antropología – IDACOR. Disponible en: https://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/suquia/18470

Santos, B. (2018). Justicia entre saberes: epistemologías del Sur contra el epistemicidio. Ediciones Morata.

Segato, R. L. (2013). La crítica de la colonialidad en ocho ensayos. Y una antropología por demanda. Prometeo libros.

Viveiros de Castro, E. (2013). La Mirada del Jaguar. Introducción al Perspectivismo Amerindio. Tinta Limón.

Published

2023-10-24

How to Cite

Zabala, M., Fabra, M., & Muñoz Paganoni, A. (2023). The plants of our place: Dialogical construction of school materials for the initial and primary school levels about native plants. Educación, formación E investigación, 9(15), 99–111. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/42858